Joga dla początkujących

Hatha-joga, air-joga, a może ashtanga? Poznaj cztery rodzaje pracy z ciałem według filozofii Wschodu i dobierz je do własnego temperamentu.

Jeszcze do niedawna joga była postrzegana jako egzotyczna metoda pracy z ciałem, która polega na skomplikowanych wygięciach. Jednak dzięki odważnym nauczycielom ze Wschodu, którzy zdecydowali się przenieść naukę na Zachód, dostęp do niej zaczął być powszechny. Na szczęście, ta migracja nie spowodowała spłaszczenia filozofii. Nauczycielem jogi może bowiem zostać tylko ta osoba, która sama praktykuje od wielu lat, szkoli się pod okiem mistrzów i zna jej korzenie. Dzięki surowym wymogom jogiczny przekaz wciąż jest czysty i nieprzerwany, a w Europie powstaje coraz więcej szkół, które umożliwiają zwykłym ludziom wykonywanie głębokiej praktyki.

Czym jest joga?

Joga jest kompletnym systemem nauk prowadzących do pełnej integracji ciała i umysłu. Często porównywana jest do drzewa z siedmioma poziomami. Na jej podstawy składają się: yamy i niyamy, czyli obowiązki praktykującego, lub inaczej, zasady moralne i nakazy duchowe; asany, czyli mniej i bardziej skomplikowane pozycje fizyczne; pranayama, czyli kontrola oddechu; pratyahara, wycofanie zmysłów oraz owoce drzewa, dharana, dhyana i samadhi, czyli odpowiednio: koncentracja, medytacja i zupełne zjednoczenie.

Większość z nas kojarzy jogę jedynie z asan, czyli fizycznych pozycji, które mają doprowadzić ciało do całkowitej sprawności i harmonii. Korzystanie jedynie z tego poziomu, choć niekompletne, również jest właściwe, lecz stanowi zaledwie małą cząstkę tej pięknej filozofii. Nie każdy jednak potrzebuje czynić z niej drogi duchowej, choć i taką bywa dla bardziej zaawansowanych adeptów.

Hatha-joga

Jogę można podzielić na wiele szkół, a każda z nich, choć ich cel jest podobny, kładzie nacisk na inne aspekty. Najpopularniejszą obecnie metodą na Zachodzie jest joga Iyengara lub inaczej hatha- joga, która swoją nazwę zawdzięcza wielkiemu, nieżyjącemu już mistrzowi, B.K.S. Iyengarowi. Był to indyjski nauczyciel, który jako pierwszy przeniósł naukę na Zachód. Jego Instytut w Punie działa do dziś i kształci przyszłych nauczycieli z całego świata.

Hatha-joga kładzie nacisk na praktykę asan za pomocą różnorodnych narzędzi takich jak: paski, bloki, koce i drabinki. Dzięki nim nawet początkujący jogin jest w stanie poradzić sobie z wykonaniem trudnej asany. Po opanowaniu części fizycznej można rozpocząć naukę kontroli oddechu, która pomaga odpowiednio kierować energię w ciele. Hatha ponadto oznacza dyscyplinę. Najlepsze efekty osiągniemy zatem, praktykując codziennie pod okiem wyszkolonego mistrza.

Joga Iyengara dostępna jest w Trójmieście: w Centrum Jogi przy ul. Krynickiej 7, w Studio Jogi przy ul. Studzienki 51/1, w osiedlowych domach kultury: Feluka i Piastuś, a także w Sopocie: Zatoka Jogi, przy ul. 3 Maja 6A

Nidra-joga

To bardzo spokojna metoda pracy z ciałem, doskonała dla osób początkujących oraz tych, które nie lubią dużego wysiłku i cenią sobie głęboki relaks. Nidra łączy w sobie proste pozycje, które uspokajają ciało, a następnie wykorzystuje medytację do całkowitego rozluźnienia umysłu. Nidra jest metodą regeneracyjną, która sprawdzi się po trudnym dniu pracy, jak i podczas długiego weekendu, bo pomoże nam odbudować siły. Nidra pomaga delikatnie się rozciągnąć i zharmonizować rozedrgane myśli. Tę metodę cenią sobie osoby przemęczone i zestresowane; na zajęciach uczą się nawiązywać dialog z samym sobą oraz spoczywać we własnym wnętrzu.
Nidra-joga dostępna jest w Jogaparku, przy ul. Wajdeloty 12

Air-joga

Nazywana też jogą powietrzną, jest metodą, która zawitała do polskich szkół stosunkowo niedawno. W air-jodze wykorzystuje się solidne, materiałowe hamaki, które pomagają odciążyć stawy od ciężaru. Wszystkie tradycyjne pozycje, które pierwotnie były wykonywane na macie, teraz wykonuje się w powietrzu. Ta metoda sprawi, że przestaniemy bać się wysokości, wypracujemy koordynację ruchową i uelastycznimy wszystkie mięśnie bez szkody dla stawów i kręgosłupa. Air-joga doskonale sprawdzi się przy pozycjach odwróconych, które często są problematyczne dla osób początkujących. Będzie też odpowiednia dla osób, które mają problemy z bólem kolan czy kręgosłupa. Air jogę znajdziesz w Jogaparku, przy ul. Wajdeloty 12

Ashtanga-joga

Tę metodę charakteryzuje szybkość i duża dynamika ruchów. Jej celem jest całkowite oczyszczenie i wzmocnienie ciała adepta. Ashtangę mogą praktykować osoby w dobrej kondycji fizycznej, a także ci, którzy chcą poprawić kondycję organizmu. Praktyka tej metody wiąże się ze starożytnym tekstem Joga Korunta, nauczanej przez mistrza Krishnamacharyę. Ashtanga polega na zsynchronizowaniu asan z oddechem. Ich kombinacja doprowadza ucznia do szybkiego rozwoju fizycznego, a umysł do głębokiego spokoju. O ile w hatha-jodze kładzie się nacisk na pracę z nauczycielem, o tyle celem ashtangi jest przygotowanie ucznia do praktyki samodzielnej.
Ashtanghę w Trójmieście znajdziesz w Jogaparku przy ul. Wajdeloty 12 oraz w Studiu Ashtangi  przy ul. Sobótki 5/3a

Korzyści z praktyki jogi

Sprawne i elastyczne ciało, lepsza koordynacja ruchowa i większa wydolność organizmu to tylko garstka fizycznych korzyści z praktyki asan, a jest ich o wiele więcej. Podczas regularnej praktyki (min. 2–3 razy w tygodniu) uczymy się wsłuchiwać w potrzeby ciała, a myślom pozwalamy swobodnie przepływać, nie oceniając ich. Oto nagle otrzymujemy klucz do pracy z umysłem. Uczymy się akceptować chwilę obecną i spoczywać w niej z całkowitą otwartością i przytomnością. Celem jogi jest pełna integracja człowieka na wszystkich poziomach. Asany są zatem jedynie wstępem do prawdziwej medytacji. Prawidłowo wykonywana pomaga nam lepiej znosić stres, rozwija koncentrację, a nasze ciało przestaje być kłopotliwym władcą, którego kaprysy doprowadzały do bólu i chorób.

Joga to również praca z energią. Już po dwóch miesiącach praktyki możemy zauważyć wzrost sił witalnych, sen będzie jakościowo lepszy, a relacje z ludźmi, które nawiążemy podczas cotygodniowych spotkań, zbliżą nas do świata. Najlepszym przykładem niech będzie nazwisko mistrza. B.K.S. Iyengara, który praktykował jogę przez ponad siedemdziesiąt lat. Będąc 90-letnim mężczyzną, cieszył się dobrym zdrowiem i niespożytą siłą witalną. Wciąż sporadycznie nauczał i wykonywał najtrudniejsze asany, które nawet jego najmłodszych uczniów wprawiały w niemałe zakłopotanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *