Co robić, żeby cieszyć się zdrowymi nogami przez cały rok?

magazynkobiet.pl - adobestock 58533929 1050x700 - Co robić, żeby cieszyć się zdrowymi nogami przez cały rok?

PNŻ, czyli przewlekła niewydolność żylna to powszechny problem, który dotyka nawet 60% populacji kobiet oraz 40% populacji mężczyzn. Większość osób nawet nie zdaje sobie sprawy z konieczności leczenia początkowego stadium żylaków oraz istoty codziennej pielęgnacji nóg. Obecny tryb życia związany z siedzącą pracą, nałogami i nadmiernymi kilogramami nie sprzyja dobrej kondycji żył kończyn dolnych.

Funkcje naczyń żylnych

Naczynia żylne w kończynach dolnych mają za zadanie pompować krew od stóp w kierunku serca. W przeciwieństwie do tętnic nie mają w swoich ścianach dużej warstwy mięśniówki, w związku z czym wspomaga je „pompa mięśniowa” – czyli mięśnie łydki i uda. Kurcząc się, wywołują ucisk na żyły i wzmagają przepływ krwi do góry. Jeżeli zaniedbujemy ruch i spędzamy większość dnia ze spuszczonymi nogami, to krew zaczyna zalegać w nogach, dochodzi do obrzęków, uczucia ciężkości nóg oraz rozszerzania się powierzchownych naczyń żylnych widocznych jako pajączki lub żylaki. Bagatelizowanie problemu może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych i estetycznych oraz wiązać się z koniecznością leczenia chirurgicznego. Aby zahamować rozwój żylaków oraz złagodzić nieprzyjemne objawy, należy dbać o kondycję naszych nóg przez cały rok [1].

Jak dbać o zdrowie nóg?

  1. Przede wszystkim należy zmienić swój sposób odżywiania. Chodzi nie tylko o redukcję masy ciała, ale także o spożywanie lżejszych pokarmów, takich jak warzywa bogate w witaminę C i E, błonnik oraz produkty niskoprzetworzone. Dodatkowo warto ograniczyć sól, która zwiększa ciśnienie osmotyczne krwi i ułatwia tworzenie się obrzęków [2].
  2. Warunkiem utrzymania dobrej kondycji nóg jest codzienna aktywność fizyczna. Pozytywny wpływ mają spacery, pływanie, jazda na rowerze (także stacjonarnym) czy zajęcia jogi. Wszystkie te czynności wpływają na wzmacnianie mięśni łydek i ud. Jeżeli dużą część dnia spędzasz na siedząco, pamiętaj o regularnych przerwach i wykonywaniu prostych ćwiczeń takich jak wspięcia na palce [3].
  3. Pamiętaj, żeby odpoczywając oraz śpiąc, mieć uniesione nogi powyżej poziomu serca. Wystarczy podłożyć kilka poduszek, dzięki czemu nogi będą wyżej, a krew sprawniej odpłynie do góry.
  4. Jeżeli zauważysz u siebie typowe objawy niewydolności żylnej, takie jak ciężkość nóg, obrzęki, bóle i swędzenie łydek to wypróbuj żel Lioton 1000. Zawarta w nim heparyna poprawia mikrokrążenie, działa przeciwzapalnie i zmniejsza obrzęki. Żel należy delikatnie wmasować w skórę nóg. Dzięki optymalnej formule żelowej lek szybko się wchłania i daje przyjemne uczucie chłodzenia, co sprawia, że w krótkim czasie możemy odczuć ulgę i lekkość nóg.
  5. Warto wypróbować rajstopy lub podkolanówki uciskowe. Ich działanie opiera się na zmniejszeniu przestrzeni między tkankami, przez co ograniczają one możliwość tworzenia się obrzęków i poprawiają przepływ krwi w żyłach. Przed zakupem warto skonsultować się np. z lekarzem rodzinnym, który pomoże nam wybrać odpowiedni poziom ucisku. Dodatkowo wybór materiału uciskowego wymaga zmierzenia obwodu nogi, dlatego do apteki lub sklepu medycznego wybierz się rano, kiedy noga jeszcze nie jest obrzęknięta [4].
  6. Duże znaczenie dla kondycji naszych nóg ma dobór obuwia. Nie powinno dziwić, że szpilki są najgorszą możliwą opcją – stopa jest postawiona w nich niefizjologicznie, ruchy w stawie skokowym są utrudnione, przez co przepływ krwi również staje się bardzo ograniczony. Z drugiej strony zupełnie płaskie buty także nie są najlepszą opcją. Zaleca się noszenie obuwia na 2-3-centymetrowym obcasie.

Leczenie operacyjne żylaków

Jeżeli żylaki już powstały i nie da się ich ucisnąć za pomocą podkolanówek, a inne domowe sposoby nie przynoszą ulgi, należy skonsultować się z lekarzem chirurgiem, który wykona badanie USG i oceni stan naszych kończyn. Leczenie operacyjne cieszy się wysoką skutecznością i jest stosunkowo mało inwazyjne, a pacjent może wrócić do domu już tego samego lub następnego dnia [4].

Bibliografia:

[1] – http://www.poradnianaczyniowa.zdrowemiasto.pl/chirurgnaczyniowy/zylaki-chirurg-naczyniowy/

[2] – https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/63354,zylaki

[3] – https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/lista/66099,jakie-cwiczenia-stosowac-by-zminimalizowac-skutki-dzialania-zakrzepicy-konczyn-dolnych

[4] – https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/64132,leczenie-zylakow

Co robić, żeby cieszyć się zdrowymi nogami przez cały rok?
Rate this post

Polacane:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *