7 Sposobów jak wyróżnić się na Instagramie

Facebook vs. Instagram

Internet oraz portale społecznościowe coraz bardziej wchodzą w świat biznesu. W obecnej chwili jeśli firma nie ma strony internetowej to „nie istnieje”. Podobnie dzieje się w przypadku portalu Facebook – brak firmowego funpage’a coraz bardziej zadziwia. Facebook skrzętnie ten fakt wykorzystuje i coraz bardziej dostosowuje go dla swoich korzyści, proponując kupowanie postów sponsorowanych, by dotrzeć do dużej liczby swoich obserwatorów. Obecnie postami publikowanymi na Facebook’u bez wykupienia reklamy docieramy zaledwie do 3% osób, które obserwują nasz profil. Z tego też względu coraz większą popularność zyskuje Instagram, który dopiero niedawno został przejęty przez Facebook’a i w znacznie mniejszym stopniu ogranicza nam zasięg, przez co swoimi zdjęciami mamy szansę dotrzeć do większej liczby naszych obserwatorów. Ponadto jest to medium stricte wizualne, co tym bardziej wpisuje się w obowiązujący już od jakiegoś czasu trend kultury obrazkowej. Dążymy do wygody, a dla naszego mózgu znacznie łatwiej przetworzyć obiekt wizualny niż pisany – dzieje się to 60 tysięcy razy szybciej!

Człowiek kupuje oczami

Niezależnie od tego, czy jesteśmy wzrokowcami, słuchowcami czy kinestetykami – każdy z nas je oczami. Wiemy to nie od dziś. Czy jednak tylko je? Otóż nie! Każdy proces zakupowy u większości z nas zaczyna się już w momencie zobaczenia: reklamy drukowanej, reklamy telewizyjnej, produktu w użyciu, produktu samego w sobie itp. Karmimy nasze zmysły pięknym obrazem, wyobrażeniem nas samych w posiadaniu danej rzeczy (odkurzacz) czy zjawiska (płaski brzuch), korzystaniem z niego (spacer w nowych butach). Nie dziwi więc fakt, że Instagram rośnie w siłę. Jest to miejsce do publikowania pięknych zdjęć, grafik i krótkich video-relacji. Pomagają w tym niezliczone aplikacje z filtrami, edytorami i innymi gadżetami do obróbki wykonanych zdjęć. Zrobiliśmy przeciętnej jakości zdjęcie? Nie szkodzi, instagramowe dodatki je uratują! Jeśli jeszcze nie jesteś przekonana do tej platformy społecznościowej, to na ratunek przychodzą szeroko obecnie prowadzone badania społeczności internetowych. Konsumenci mediów społecznościowych do tego stopnia uwielbiają szeroko pojęty obraz, że są skłonni o 40% częściej wchodzić w interakcje z markami, jeśli tylko udostępniają one grafiki.

Od czego zacząć?

Skoro już wiemy, że właściwe pytanie dotyczące Instagrama nie brzmi „Czy warto go mieć?” lecz „Jak zacząć?”możemy się skupić na podstawowych elementach, które zwiększają atrakcyjność instagramowych profili i przyczyniają się do zwiększania powodzenia.

1. Własna galeria (handlowa)

Fenomen galerii handlowych i klientów licznie w nich przybywających każdego dnia warto przenieść do sieci. Ludzie kochają oglądać wystawy sklepowe, gdyż są swego rodzaju pięknymi kompozycjami. To samo możemy zrobić na Instagramie, jeśli będziemy traktować każde zdjęcie jako oddzielną witrynę sklepową reklamującą naszą markę i jej produkty. Wymaga to dużego zaangażowania, zmysłu estetycznego i spójności w kreowanych obrazach. Jeśli jednak będziemy to robić dobrze, ludzie będą nam wdzięczni, że mają możliwość oglądania pięknych „wystaw” na swoim smartfonie, bez konieczności chodzenia.

2. #Hashtagi

Instagram jest platformą, która w dużej mierze bazuje na hashtagach – słowach kluczowych. Bez nich nasza widoczność, poza osobami już obserwującymi nasz profil jest niemal zerowa. Należy używać słów, które są związane z reprezentowaną przez nas branżą oraz promują wartości dla nas ważne. Ponadto, by zwiększyć zasięgi, dobrze jest też dodawać hashtagi, które stały się trendami. Pamiętajmy jednak, że – jak to z trendami bywa – szybko się zmieniają. Musimy więc stale trzymać rękę na pulsie.

3. Behind the scenes

Wiele osób nie może nadziwić się fenomenowi blogerów, vlogerów i influencerów. Jakim cudem jeszcze niedawno nikomu nieznane osoby, siedząc w domu i udzielając się w sieci odniosły tak wielkie sukcesy? Na pewno jednym z czynników mających na to wpływ był bezpośredni kontakt tych osób z odbiorcami, ich określony charakter i odkrywanie w pewnym stopniu swoją prywatność. Prowadząc profil firmy znacznie trudniej jest dzielić się osobistymi przemyśleniami i wyrażać opinię na tematy wszelakie. Mamy jednak możliwość pokazywania swojej firmy od zaplecza: z biura, z wyjazdów służbowych, z (nie)codziennych sytuacji. Dzięki temu marka nabierze ludzkich cech i przybliży się do użytkowników, którzy nabiorą większego zaufania.

4. Interakcja

Błąd, jaki często widać na Instagramie to komunikacja jednokierunkowa. Firmy publikują swoje posty i… to wszystko. Na ich profilach widać, że nie obserwują nikogo (ewentualnie pojedyncze profile), oczekując w zamian zainteresowania. Bądźmy bardziej proaktywni! Śledźmy profile innych, komentujmy, odpowiadajmy na komentarze, udostępniajmy na swoich profilach zdjęcia naszych followersów przedstawiające naszą markę (oznaczając osobę, do której należy zdjęcie). Tutaj, jak w życiu – im bardziej jesteśmy aktywni tym więcej nas spotyka.

5. Dawaj, dawaj, dawaj!

Profile na portalach społecznościowych służą budowaniu relacji i inspiracji dla obecnych i potencjalnych klientów. Jeśli prowadząc profil jesteśmy nastawieni stricte na sprzedaż – bardzo szybko efekty nas zawiodą. Instagram to jest miejsce, by budować swoją markę i komunikację z użytkownikami. To też miejsce by dawać coś od siebie. Konkursy, rabaty, kupony i promocje genialnie się tutaj sprawdzają – angażują followersów i zwiększają zasięg trafiając do nowych użytkowników.

6. Zainwestuj w telefon z dobrym aparatem

Niezwykle trudno jest zrobić ładne zdjęcia kalkulatorem :). Przeglądając profile najpopularniejszych kont raczej nie zobaczysz słabej jakości fotografii. Dobry aparat w telefonie to podstawa, a jego optymalne parametry to:
-12 megapikseli
-F/2.0 (Parametr, który odpowiada za jasność oiektywu – im mniejsza wartość tym lepiej poradzi sobie ze słabym oświetleniem)

7. Podglądaj!

Jeśli się uczyć to tylko od najlepszych. Obserwujmy rozchwytywane profile marek, które działają w podobnej branży, analizujmy, co się im najlepiej sprawdza, inspirujmy się rozwiązaniami i testujmy je u siebie. Warto obserwować także profile odległe od nas branżowo. Rozwiązania stosowane na profilu marki oferującej doradztwo mogą być niezwykle przydatne w branży sprzedaży. Jak te subiektywne propozycje kont skutecznie budujących swoją markę i wartych obserwowania:
@MyTravelAffairs – Marysia Maciocha
@PaniSwojegoCzasu – Ola Budzyńska
@SprawnyMarketing – Katarzyna Granops-Szkoda
@magazyn_kobiet_mademoiselle – My 🙂

Oceń ten artykuł

Polecane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *