Fakty i mity o naszej codziennej diecie. Część 1

magazynkobiet.pl - belly 2354 960 720 - Fakty i mity o naszej codziennej diecie. Część 1

Każdy z nas marzy o szczupłej sylwetce i zdrowym ciele. Na co dzień spotykamy się z setkami opinii na temat diety i tego, co powinniśmy jeść, a czego unikać. Zalewani różnego rodzaju informacjami, tracimy grunt pod nogami i sami wpadamy w zakłopotanie. Bo co tak naprawdę jest faktem, a co mitem?

Przed Nami Nowy rok, nowe postanowienia, a wśród nich oczywiście najważniejsza deklaracja: „W tym roku schudnę!”. Jak osiągnąć ten cel? Jak nie dać się pochłonąć nierzetelnym informacjom z internetu i telewizji? Najlepszą drogą będzie poznanie mitów i faktów na temat odchudzania, które będą omawiane w kolejnych artykułach Magazynu Mademoiselle.

Fakt – diety tuczą!

Brzmi to jak straszna wyrocznia – diety tuczą! Potwierdzono, że osoby, które przez całe życie się odchudzają, nigdy nie osiągną szczupłej sylwetki. Stosowanie ciągłych diet bywa bardzo męczące. Ulegamy różnego rodzaju modom, np. stosując dietę wysokobiałkową, pozbywamy się węglowodanów z diety, czyli rezygnujemy z głównego paliwa energetycznego dla naszego organizmu. Po kilku tygodniach czujemy się osłabieni, wykończeni, więc powracamy do spożywania węglowodanów, najczęściej tych bardzo niezdrowych – słodyczy. I zaczynamy tyć ze wzmożoną siłą. Organizm nie otrzymywał odpowiedniej wartości energetycznej, więc zwolnił przemianę materii, a my zaczynamy jeść tak samo jak przed dietą – i znowu tyjemy… Diety nie uczą, lecz tuczą! Stosując kolejną dietę, nie uczymy się zasad zdrowego żywienia, za to w coraz większym stopniu spowalniamy tempo przemiany materii.

Mit – aby schudnąć, należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy

Od dawna wiadomo, że zakazany owoc najbardziej smakuje. Osoby, które jadają dużo słodyczy i nagle postanawiają, że całkowicie z nich zrezygnują, nigdy nie wytrwają w tym postanowieniu. Najlepiej jest wprowadzić słodycz raz w tygodniu – można zjeść mniejszy kawałek ciasta, a do tego porcję owoców (np. 2–3 mandarynki). Dzięki takim zabiegom kaloryczność posiłku będzie zdecydowanie mniejsza.

Fakt – produkty typu light mogą być tak samo kaloryczne jak te nieoznaczone modnym hasłem

Przy wyborze produktów nie należy sugerować się tym, co jest napisane na przedzie opakowania, lecz informacjami na etykiecie. Często możemy znaleźć na pułkach sklepowych np. jogurt o zawartości tłuszczu 0%, po czym, analizując etykietę, dowiadujemy się, że jest w nim ukryte nawet do 10 łyżeczek cukru. Tak samo bywa z kalorycznymi przekąskami. Fakt, że chipsy są opatrzone hasłem „mniejsza zawartość tłuszczu”, wcale nie oznacza, iż zawierają mniejszą liczbę kalorii.

Mit – nie jedz po godzinie 18.00

To prawda, że w godzinach popołudniowych przemiana materii spowalnia, nie należy więc się objadać. Najważniejsze jest to, aby dopasować godziny posiłków do swojego trybu pracy i dnia. Jeśli kładziemy późno się spać, np. ok. godz. 23.00–24.00, to posiłek zjedzony do godziny 18.00 okaże się niewystarczający, czego konsekwencją będzie podjadanie różnorodnych produktów. Najlepiej jest wprowadzić ostatni posiłek ok. 2,5–3 godz. przed pójściem spać.

Fakt – węglowodany powinny znaleźć się w każdej diecie

Obecnie bardzo modne stałe się zagadnienie indeksu glikemicznego (IG). Coraz więcej osób chce stosować dietę o obniżonym IG. Niestety, nieumiejętne posługiwanie się tym wskaźnikiem prowadzi do eliminowania z diety węglowodanów (np. kaszy, ryżu, ziemniaków) oraz wprowadzania tyko warzyw i produktów białkowych. Węglowodany są głównym źródłem energii dla mózgu i mięśni. Osoby pracujące, uczące się, trenujące powinny szczególną uwagę zwrócić na dobór odpowiednich węglowodanów w swoim żywieniu.

Mit – w procesie odchudzania należy wyeliminować tłuszcz

Tłuszcz jest tak samo istotnym elementem diety jak węglowodany czy białko. Uczestniczy on w transporcie witamin, w procesie budowy niektórych hormonów. Prawdą jest to, że tłuszcz jest najbardziej kaloryczny, ponieważ 1 gram tłuszczu to aż 9 kcal. Całkowitą eliminację warto jednak zastąpić prawidłowym wyborem rodzaju tłuszczów. Do diety należy więc włączyć oleje, ryby i awokado.

Fakt – słodziki są szkodliwe

Moda na słodziki wciąż trwa. Pomimo wielu słów krytyki w stosunku do słodzików, ciągle sięgamy po substancje słodzące. Wybierając słodziki, jesteśmy przekonani, że nie robimy krzywdy własnemu organizmowi, wręcz przeciwnie – chronimy go przed cukrzycą i otyłością. Nic bardziej mylnego! Słodziki, takie jak acesulfam potasowy czy aspratam, są bardzo niezdrowe. Dodatek słodzików do żywności powoduje wzmożenie apetytu na produkty wysokosłodzone, a tym samym – prowadzi do wzrostu tkanki tłuszczowej.

Mit – ziemniaki tuczą

Wokół produktów krąży wiele mitów. Co jakiś czas dowiadujemy się o przekleństwie lub błogosławieństwie danych produktów. Swój czas miała margaryna, która została odsunięta; na jej miejsce powróciło naturalne masło, które coraz częściej jest zastępowane olejem kokosowym lub awokado. Najwięcej jednak mitów krąży wokół ziemniaka. Osoby, które postanawiają zrobić coś ze swoją sylwetką, najczęściej w pierwszej chwili rezygnują z jedzenia ziemniaków. To nie ziemniaki tuczą, lecz forma, w jakiej je zjadamy.

Fakt – cukier, mąka biała i sól rujnują Twoje zdrowie

Bardzo często możemy natknąć się na hasło „biała śmierć”. Zagadnienie to dotyczy białego cukru, mąki i soli. Niestety, produkty te mogą zrujnować zdrowie, a także oddalić Cię od wymarzonej szczupłej sylwetki. Cukier to cukrzyca, sól – nadciśnienie, a biała mąka – brak składników mineralnych i witamin.

Mit – osoby chorujące na niedoczynność tarczycy nie mogą schudnąć

Głównym zadaniem tarczycy jest regulowanie metabolizmu organizmu, czyli prędkości, z którą zachodzą w organizmie procesy fizjologiczne (trawienie, oddychanie, bicie serca). Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy często borykają się z problemem nadwagi czy otyłości. Niestety, duża ich część uważa, że choroba jest w pełni odpowiedzialna za problem z masą ciała, co jest ogromnym błędem. Większość pacjentów z zaburzeniami tarczycy jest w stanie zredukować swoje zbędne kilogramy.

Fakt – stosując odpowiednio dobraną dietę, możesz poprawić wygląd skóry, włosów i paznokci

Koncerny farmaceutyczne i kosmetyczne co rusz dostarczają nam nowe, cudowne preparaty na poprawę koloru skóry, mocne włosy i silne paznokcie. Niestety, stosowanie danego suplementu pomoże tylko na chwilę. Pod odstawieniu preparatu problem prędzej czy później powróci. Podstawą zdrowego ciała jest zdrowa dieta. Ważne, aby włączyć do swojego menu produkty bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały.

Tekst: Dominika Dietrich-Stefankiewicz

Fakty i mity o naszej codziennej diecie. Część 1
Rate this post

Polecane:

Polacane:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *