Z kalendarzem po zdrowie

fot. Jan Górczak
fot. Jan Górczak

Piękne, wysportowane nagie ciała na kolejnych kartach dwóch, wyjątkowych kalendarzy. Męski i damski – oba stworzone w szczytnym celu. W celu ratowania życia.

Pomysł narodził się w Crossfit Trójmiasto w Sopocie ponad rok temu, gdzie Maciej Bielski zaproponował mi stworzenie kalendarza i to właśnie wtedy powstał pierwszy nagi kalendarz crossfitowców walczących o profilaktykę raka piersi. W tym roku pomysł ewoluował i powstały dwa kalendarze – nad jednym patronat objął, jak w zeszłym roku, Crossfit Trójmiasto i jest to kalendarz damski – profilaktyka raka jądra, a pod patronatem Kuby Popławskiego powstał kalendarz męski – profilaktyka raka piersi – opowiada Jan Górczak, fotograf i crossfitowiec.

I damski, i męski kalendarz, stanowią zwieńczenie kampanii zachęcających do badania, kontroli i leczenia. Kampania społeczno-edukacyjna na rzecz profilaktyki raka jądra „Odważni Wygrywają” została zainicjowana i zrealizowana przez Fundację „Gdyński Most Nadziei”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na chorobę, nauka samobadania u mężczyzn. Ma nam uświadomić, że wcześnie wykryty rak jądra jest całkowicie wyleczalny. Podobna akcja, „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, powstała z inicjatywy Fundacji Onkocafe. Celem jest zachęcanie do systematycznych badań i edukacja na temat profilaktyki raka piersi oraz samej choroby. Ciekawym rozwiązaniem jest skierowanie przesłania do mężczyzn – partnerów kobiet. To oni mają włączyć się w profilaktykę raka piersi, pomagać kobietom w badaniu, uświadomić sobie, jak ważne jest ich wsparcie. BreastFit nawiązuje swoją nazwą do Crossfitu właśnie. Dyscypliny sportu, która wymaga szczególnie dużo samodyscypliny, hartu ducha, codziennej walki z własnymi słabościami. – „BreastFit” to sztuka badania piersi, rozmowy oraz wsparcia emocjonalnego. Jest to rodzaj treningu włączający mężczyzn w dbanie o zdrowie najważniejszych dla nich kobiet. Kampania dostarcza mężczyznom wiedzy o sposobach wsparcia i narzędziach do rozmowy, zaś partnerom pozwala nabyć podstawowe umiejętności w zakresie badania piersi partnerki – piszą organizatorzy akcji.

Obie niezwykle istotne kampanie społeczne otrzymały wsparcie od Crossfit Trójmiasto. To tutaj, jak mówi Górczak, powstał pierwszy kalendarz związane z akcją „BreastFit”. W tym roku sportowcy włączyli się do obu inicjatyw, tworząc wyjątkowe dzieła sztuki. Powstały dwa niezwykłe kalendarze, na których możemy oglądać piękne, nagie ciała sportowców – kobiet przy okazji kalendarza profilaktycznego wobec raka jądra i mężczyzn – w kalendarzu propagującym walkę z rakiem piersi.

Zdjęcia w kalendarzach wzbudzają zachwyt – zarówno pięknymi ciałami modeli i modelek, jak i ich odwagą. – Nagość pojawia się tutaj z wielu powodów. Bo jest tak samo krepująca i naturalna jak choroba, a często wstyd przed nagością jest podobny do wstydu i lęku przed rozmawianiem o tych chorobach. A my staramy się ten lęk złamać, stąd nazwa damskiego kalendarza „Odważne dla Odważnych”. Poza tym najzwyczajniej zwraca uwagę – co próbujemy zrobić – na problem. Kolejny argument to fakt, że crossfitowcy i ich codzienne trudy i zmagania z ciężarami maja motywować nas do dbania o swoje zdrowie, a ich nagie ciała świetnie wyrażają to, ile pracy w to włożyli, ile potu i zmagań. Takie też, mam nadzieję, są te zdjęcia – widać na nich pracę, a nie tylko pozowanie – opowiada Górczak.

Kalendarze spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Ich sprzedaż zaskoczyła nawet największych optymistów. Dziś większość z nich jest już niedostępna. A to świetna wiadomość – dochód z kalendarza przeznaczony jest na wsparcie działań edukacyjnych fundacji z zakresu profilaktyki nowotworów.

Sportowcy wykonali tutaj naprawdę ogrom wartościowej pracy. Włączając się do kampanii, pokazali, że ich codzienna aktywność może być motywacją dla innych, może pomóc ratować ludzkie życia. Odwaga, z którą prezentują się na zdjęciach i podeszli do zadania, może zaprocentować. Zwłaszcza że już dziś spotyka się z pozytywnymi reakcjami. – Już przed opublikowaniem kalendarza mieliśmy bardzo pozytywny odzew od lekarzy i pacjentek. Dziennikarze też nas wspierali, aczkolwiek w szczególności u modelek można było wyczuć lęk, czy ludzie dobrze to odbiorą. Okazało się oczywiście, że odbierają, przynajmniej w większości, bardzo dobrze i gratulują całej akcji. Słyszałem niesamowite historie, jak pacjentki dziękowały, leżąc w łóżku w szpitalu, że to robimy, że je wspieramy i o nich mówimy. To naprawdę piękne chwile. I to też jest Crossfit – wzajemne wspieranie się, dlatego też męski kalendarz nosi nazwę „Power Of Community” – mówi fotograf i model. Tę siłę wspólnoty widać w kalendarzu. Tak jak wspierają się oni, tak mamy wspierać się my – w życiu, w badaniu, w chorobie.

Wydaje mi się, że wspólny szczytny cel, który nam przyświecał, naprawdę w tym pomógł. Cała ekipa, która pracowała nad kalendarzami, bardzo się przykładała. Modele i modelki mieli specjalne diety i treningi pod tę sesje, tak aby wyglądać jak najlepiej. A więc sporo poświęceń i organizacji to kosztowało, ale myślę że też sporo satysfakcji z całej akcji – podsumowuje Jan Górczak.

Kalendarz kampanii „Odważni wygrywają” dostępny jest w: księgarni Gdyńskiego Centrum Filmowego, sklepie Pompuj Bicki, w biurze Fundacji i CrossFit Trójmiasto oraz na zamówienie (info@odwazni.com).

Tekst: Katarzyna Sudoł

Oceń ten artykuł

Polecane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *