Startup – jak zacząć?

startup - od czego zacząć?

Startup to często słyszana fraza, która pojawia się przy nowopowstałych działalnościach. Czy każda nowa firma to startup? Czym charakteryzuje się takie przedsiębiorstwo i jakie są jego możliwości?

Czym tak naprawdę jest startup?

Startup jest nowopowstałym przedsiębiorstwem, które cechuje się innowacyjnością, a także posiada nowatorski model biznesowy. Taki rodzaj działalności charakteryzuje się również nowym pomysłem, tj. nietradycyjnym rodzajem usług czy produktem, który jest pierwszym z zaproponowanych na rynku. Często ten rodzaj przedsiębiorstwa kojarzy się z osobami młodszymi, które rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Jednak coraz częściej to osoby z doświadczeniem, około 30-40 roku życia osiągają największe sukcesy, rozpoczynając swój startup.

Akcelerator i inkubator – czym są?

Prowadzenie i rozwijanie swojego startupu to często ryzykowne przedsięwzięcie. Akcelerator i inkubator to instytucje, które mają za zadanie wesprzeć młode firmy. Czym się różnią?

Akcelerator biznesu

To program wsparcia, który działa na poziomie mentoringowym – zajmuje się wsparciem merytorycznym, prawnym czy organizacyjnym. Kierowane są one do przedsiębiorstw i osób, które mają skonkretyzowany pomysł i stawiają swoje pierwsze kroki. Te programy trwają dość krótko – od kilku tygodni do maksymalnie około pół roku. Jest to intensywny okres nauki, tak aby po nim startup mógł jak najszybciej wejść na rynek i mieć szansę się w nim utrzymać.

Inkubator przedsiębiorczości

Inkubator to również program wsparcia dedykowany dla startupów, jednak jest on przeznaczony głównie dla początkujących przedsiębiorców, którzy budują swoją pierwszą firmę. Działa on również w celu szerzenia wiedzy dla młodzieży i studentów, którzy mogą dopiero opracowywać swój pomysł, przy czym chętnie skorzystają z pomocy doświadczonych osób. Inkubatory skupiają się na wsparciu merytorycznym i w przeciwieństwie do akceleratorów, nie mają określonego czasu, przez jaki mogą wspierać działalność.

Działają również na polu społecznym. Edukują i wspierają, dlatego często są otwierane przez organizacje pozarządowe czy samorządowe.

Obie formy pomocy mogą zapewnić również wsparcie materialne w postaci dofinansowania w ramach za niewielkie udziały w firmie.

Jakie zagrożenia stoją przed założycielami startupów i jak ich uniknąć?

Każda nowa działalność ma większe lub mniejsze szanse na utrzymanie się na rynku. Zagrożenia płynące zarówno z zewnątrz, jak i te, które pojawiają się wewnątrz organizacji, mogą spowodować, że nawet najlepszy pomysł nie utrzyma się za długo na rynku. Co może zaszkodzić startupom? Jak się przed tym bronić?

Zagrożenia

Założenie startupu to często dość spore ryzyko. Dlaczego? Osoby rozpoczynające swoją przygodę ze startupem często nie mają dostatecznego kapitału. Projekty początkowo mogą wymagać dużego nakładu finansowego, którego pokrycie z prywatnych środków może okazać się niewystarczające. Warto już na samym starcie rozpocząć starania o zewnętrzne finansowanie – czy to od partnerów i sponsorów, czy też skorzystać z programów wsparcia dla startupów.

Kolejnym zagrożeniem jest niepewność co do sukcesu firmy. Każdemu przedsiębiorstwu to grozi, ale to startupy są szczególnie narażone. Dlaczego? Innowacyjny pomysł może okazać się strzałem w dziesiątkę albo strzałem w kolano. Model biznesowy pasujący do przedsięwzięcia to klucz do sukcesu, jednak wypracowanie go zajmuje wiele miesięcy.

Reagowanie na zmieniający się rynek i potrzeby konsumentów to ważny punkt, aby utrzymać dobrze prosperujący startup. Co więcej, należy również pamiętać o kwestiach organizacyjnych. Sprawne zarządzanie i delegowanie zadań, a także odpowiednia struktura firmy, pozwoli z powodzeniem utrzymać się w branży.

Większe szanse – co robić?

Warto korzystać z dedykowanych programów, które wspomogą działalność startupu, szczególnie w początkowych fazach. Sam świetny pomysł może nie wystarczyć, jeśli nie będzie miał odpowiednich zasobów do rozwoju. Warto również sprawdzić, czy dany plan naprawdę jest tak dobry i unikalny. Badania rynkowe mogą w tym pomóc. Chociaż startup w założeniu jest innowacyjny, nie oznacza, że na rynku nie ma podobnych usług czy produktów. Obserwacja swojej konkurencji to ważny punkt – można dowiedzieć się więcej o jej sposobie komunikowania, reagowania na zmiany, a także unikać jej błędów.

Dotacje – jak zacząć?

Jest kilka opcji związanych z finansowaniem swojego pomysłu:

  1. Skorzystanie z inkubatorów lub akceleratorów biznesu.
  2. Działalność pod skrzydłami osoby, która zainwestuje w startup. Często są to inwestorzy, którzy znają się na branży, w której działa firma.
  3. Crowdfunding, czyli korzystanie ze zrzutek. Inaczej nazwane finansowaniem społecznym. Wystarczy przedstawić swój pomysł i ofertę na jednej ze stron zajmującej się crowdfundingiem, tak aby zainteresować jej społeczność.
  4. Programy krajowe i unijne.
  5. Venture Capital – inwestycje długoterminowe w działalności niepubliczne, które dopiero rozpoczynają swoją aktywność.

Katalog startupów, jako szansę na promocję i rozpoznawalność

Katalog startupów to wygodna opcja na sprawdzenie działalności przez osoby zainteresowane współpracą. Wielu przedsiębiorców szuka innowacyjnych rozwiązań, w które można zainwestować.

Przeglądając katalog, można znaleźć informacje dotyczące m.in.:

  • opisu projektu,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • liczby osób w zespole,
  • miejsca wykonywanej działalności,
  • sposobu finansowania,
  • modelu biznesowego.

Budowanie społeczności startupowej to ważne przedsięwzięcie, które ma na celu łatwiejsze ich wyszukiwanie i nawiązywanie relacji.

Innowacyjność to główna cecha wszystkich startupów. Budowanie swojej własnej działalności to szansa na komercyjny sukces. Warto jednak na wczesnym etapie mieć świadomość płynących zagrożeń. Możliwość pozyskania potencjalnych klientów, rozwój produktów i usług oraz otwarcie się na nowe rynki (a tym samym zyskanie przewagi nad konkurencją), to plan wielu przedsiębiorców na samym początku przygody ze startupem. Warto skupić się na potencjalnych zagrożeniach, aby ułatwić sobie drogę do sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *