Choć temat stary jak świat – znany jest rodzicom od dość niedawna. O czym mowa? O skokach rozwojowych u niemowląt.
Bardzo malutkie dzieci nie rozwijają się z dnia na dzień – choć zmieniają się codziennie i każdego dnia można dostrzec jakąś nowość – pewne kluczowe umiejętności, tak zwane kamienie milowe, pojawiają się nagle. Świat, który otacza dzieci, jest dla nich wielki, niezrozumiały i trochę przerażający. Natłok nowych wrażeń i bodźców jest dla dzieci trudny, dlatego też potrzebują zrozumienia i wsparcia rodziców i opiekunów.
Skoki rozwojowe u niemowląt charakteryzują się gwałtownym pogorszeniem nastroju dziecka tuż przed nim: maluch, który do tej pory przesypiał całe noce, może zacząć budzić się po kilka czy nawet kilkanaście razy, a szkrab, który do tej pory wesoło uśmiechał się do wszystkich z łóżeczka – nagle chce spędzać cały czas u opiekuna na rękach.
Po każdym takim trudnym czasie – okazuje się, że maluch nabył nową umiejętność (którą oczywiście musi jeszcze poćwiczyć) – na przykład trzymanie główki, pełzanie czy bardziej skoordynowane ruchy rączek.
Skoki rozwojowe u niemowląt w pierwszym roku życia występują co kilka tygodni i z reguły okresy złego humoru, które sam skok poprzedzają, stają się coraz dłuższe. Dzieje się tak dlatego, że dziecko nabywa coraz trudniejsze i bardziej złożone umiejętności.
Skoki rozwojowe u niemowląt występują w podobnym wieku – jednak należy brać pod uwagę wiek skorygowany . Dziecko, które urodziło się trzy tygodnie przed terminem, nabędzie nowe umiejętności około 3 tygodni po maluchu, który urodził się w terminie. Terminy skoków rozwojowych w pierwszym roku życia dziecka:
1. 5 tygodni – dziecko jest bardziej świadome otaczającego je świata, staje się wrażliwsze na otoczenie i bodźce;
2. 7-9 tygodni – to mniej więcej w tym wieku dziecko zaczyna nieco stabilniej samodzielnie dźwigać główkę, a także obserwuje uważnie twarze czy kolorowe przedmioty;
3. 11-12 tygodni – dziecko uczy się posługiwać swoimi rączkami, aby… wkładać wszystkie przedmioty w zasięgu do buzi. Malec potrafi także zmieniać ton głosu, wydając z siebie piski i chętnie tę umiejętność testuje;
4. 14-19 tygodni – dziecko może zacząć próby raczkowania, a także zawzięcie trenuje obroty;
5. 22-26 tygodni – dziecko zaczyna rozróżniać „swoich” i „obcych” i może stać się lękliwe w stosunku do nieznajomych;
6. 33-37 tygodni – malec może zacząć zapraszać Cię do zabawy, a także pokazywać rozbawienie – na przykład gdy robisz śmieszne miny;
7. 41-48 tygodni – malec potrafi dopasowywać proste kształy do otworów w sorterach, a także chętnie słucha odgłosów zwierząt i krótkich, rytmicznych wierszyków.