Na ostatnią chwilę – tak właśnie kupujemy na Święta

  • Dla Polaków coraz częściej ważniejsze jest samo przebywanie i spędzanie czasu w centrach handlowych, niż kupowanie. Wyjątek stanowią centra outletowe.
  • Stałe przeceny w tego typu sklepach w grudniu przyciągają m.in. tych, którzy nie zdążyli kupić prezentów np. w Czarny Piątek.
  • W zeszłym roku aż 27% Polaków zostawiło zakupy świąteczne na tydzień przed Wigilią, według danych Deloitte. Klienci korzystają z oferty centrów outletowych, aby mimo pośpiechu nie przepłacić.
  • Według najnowszych badań Deloitte na Święta wydamy w tym roku blisko 1 170 zł na osobę. To znacznie więcej niż w ubiegłym roku – o 6%, a taki wzrost jest największy spośród badanych krajów w Europie. Powodem jest dobra sytuacja gospodarcza i rosnąca średnia płaca. Polacy są też coraz bardziej świadomymi konsumentami.

    – Zmieniają się przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Owszem, okazje typu Black Friday są bardzo popularne, jednak niektórzy nie lubią robić zakupów akurat jednego konkretnego dnia, obawiając się zatłoczonych sklepów. Alternatywą dla nich jest tzw. smart shopping, czyli coraz popularniejsze sprytne kupowanie, polegające na szukaniu towarów wysokiej jakości, ale w na stale obniżonych cenach. W dodatku tam, gdzie można je spokojnie obejrzeć i przymierzyć. Tego typu możliwości dają outlety, ponieważ ceny produktów są z założenia niższe od 30 do 70% – mówi Katarzyna Czapran, Marketing Manager Designer Outlet Gdańsk.
    Outlety dzięki swojej ofercie ciągłych przecen bronią się same. Niskie ceny są wystarczającym bodźcem, aby udać się tam w celach zakupowych, a nie po to, by po prostu spędzić czas, jak ma to często miejsce w tradycyjnych galeriach handlowych. Dodatkowo przedświąteczne zakupy to ważny czynnik zwiększający zainteresowanie ofertą outletów. Wg badań Deloitte w tym roku numerem jeden i najbardziej spodziewanym prezentem są kosmetyki i perfumy. Wysoko na liście są też tradycyjnie ubrania. Wszystkie te artykuły w stale niższych cenach są dostępne w outletach. W Polsce łączna powierzchnia centrów outletowych to 268 tys. m2 i stale rośnie – w 2010 roku było to mniej niż 100 tys. m2. To potwierdza, że konsumenci oczekują i lubią taką formę zakupów.

    – Outlety to nie tylko niższe ceny, to także szybkie, sprawne i wygodne robienie zakupów. Szczególnie tam, gdzie oferta jest zróżnicowana, a klienci mogą odwiedzić sklepy z różnych branż: modowej, sportowej, akcesoriów i dodatków, kosmetyków czy nawet wyposażenia wnętrz – tak, jak ma to miejsce u nas – podkreśla Katarzyna Czapran, Marketing Manager Designer Outlet Gdańsk.

    W Polsce kupujemy na ostatnią chwilę

    Tak jak w poprzednich edycjach badania, Polacy wspólnie z Włochami wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę. W obu krajach w ubiegłym roku 27% respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia. Może się wydawać, że kupowanie prezentów na ostatnią chwilę wiązać się będzie z większymi wydatkami, ponieważ asortyment w sklepach jest już uszczuplony. Jednak osoby, które udają się do centrów outletowych, korzystają z faktu, że sklepy mają równie szeroką ofertę, przy czym produkty są tańsze niż w regularnych centrach handlowych.

    Druga połowa roku wiąże się ze znacznym uszczupleniem budżetu. Spore kwoty pochłaniają wydatki na podróże rodzinne i spotkania z rodziną i przyjaciółmi (np. świętowanie Nowego Roku). Więcej niż w innych miesiącach wydajemy też na żywność i przede wszystkim prezenty. Promocje, a przede wszystkim możliwość kupowania w outlecie, gdzie ceny na stałe są niższe, pozwalają nieco ograniczyć wydatki i nie przekroczyć zbyt mocno zakładanych limitów. Szczególnie, że – jak sami przyznajemy w badaniach – wiele rzeczy kupujemy na ostatnią chwilę.
    ___
    Designer Outlet Gdańsk to funkcjonujące od 2005 roku (od lipca 2017 pod obecną nazwą), jedyne na Pomorzu centrum typu Outlet oferujące ponad 100 marek, takich jak między innymi Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Nike, czy Benetton, w cenach 30-70% niższych niż w regularnych centrach handlowych. Chętnie odwiedzane jest przez mieszkańców Pomorza nie tylko ze względu na codzienne przeceny. Przyjemność pobytu w centrum zapewniają również część restauracyjna, plac zabaw, bezpłatny parking na ponad 1000 aut i architektura stylizowana na tradycyjną skandynawską wioskę rybacką, z własną 24 metrową latarnią morską.

    Oceń ten artykuł

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *