Już po raz czwarty gdyńskie place i zakamarki zamienią się w plenerową scenę i będą świadkami teatralnych interpretacji wielkich dzieł literatury, reportażu i dramatu współczesnego, które łączy wspólny temat – „Stacja Niepodległa”. Przed oczami widzów będą sunęły widma postaci z polskiej historii, ożyje pamięć narodowych mitów, wybrzmią echa niezupełnie gładkich biografii.
Zasada Festiwalu pozostaje niezmienna: 13 spektakli w ciągu siedmiu dni, a każdy dzień to dialogujące ze sobą spektakle. Jednak w tym roku nie podlegamy do końca stałym regułom i grawitujemy w nowe. Zaprosiliśmy zespoły, które, podobnie jak my, trwają ponad ustrojami i wbrew burzom historii – Teatr Wiczy, Teatr Trans-Atlantyk i Teatr Układ Formalny. W tym roku także po raz pierwszy ulotną atmosferę Festiwalu utrwalą recenzje młodych krytyków, którzy będą na bieżąco ćwiczyć się w pisaniu pod okiem Mirosława Barana. Podziw dla ich językowej inwencji (lub zarysu twórczej męki) będzie można wyrażać na blogu, dedykowanym Festiwalowi.
Zapraszamy na obchody wolności i niepodległości, wyrażonej teatrem!
30 lipca -5 sierpnia 2018 r. godz. 21:00.
Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny!
- 30 i 31 lipca (poniedziałek, wtorek) godz. 21.00
BURMISTRZ Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian, Małgorzata Polakowska, Marek Sadowski, Radosław Smużny, Błażej Tachasiuk
Teatr Gdynia Główna
W spektaklu „Burmistrz” wrzucono do jednego garnka wątki pieprzne i ostre, ale nie przekraczano granic dobrego smaku. To opowieść o szarym polskim miasteczku, w którym, pod ojcowską władzą tytułowego Burmistrza, żyją szarzy mieszkańcy. Wszyscy z nich to lokalni patrioci. Kochają ojczyznę, postawili pomnik wyłożony szlachetnymi kamieniami i mają swojego Niemca pokutnika, na którym mszczą się za krzywdy ojców. Któregoś dnia na miasteczko spada nagle wywiedziona z przeszłości Prawda. Społeczność, która dawno odwróciła się od „tamtych czasów”, nie jest gotowa na weryfikację trudnej przeszłości. Za wszelką cenę chcą uciec przed bolesną Prawdą.
ALBUM KARLA HOCKERA
Scenariusz i reżyseria: Paul Bargetto
Autor tekstu: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Obsada: Marta Król, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak, Krzysiek Polkowski, Julia Trembecka
Teatr Trans-Atlantyk
Album Karla Höckera jest próbą zrozumienia historycznej tragedii Auschwitz z niezbadanej dotąd perspektywy sprawców. Inspiracją dla twórców był osobisty album fotograficzny oficera SS Karla Höckera, adiutanta jednego z komendantów obozu koncentracyjnego w Auschwitz-Birkenau. Wykorzystując technikę improwizacji i metody teatru dokumentalnego,
spektakl przedstawia człowieka aż nazbyt ludzkiego, który dokonuje aktu ostatecznego. Poprzez wskrzeszanie zdjęć, widzowie staną się świadkami zwykłego życia pracowników i ich zwierzchników, którzy prowadzili obóz zagłady w Auschwitz. Album rzuca wyzwanie tradycyjnym narracjom i założeniom na temat katów Holocaustu ukazując zwykłą i rodzinną twarz ludzkiej tragedii.
- 1 i 2 sierpnia (środa, czwartek) godz. 21.00
EPITAFIUM DLA WŁADZY
Inspirowane myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Łukasz Dobrowolski, Wojciech Jaworski, Piotr Srebrowski
Teatr Gdynia Główna
MATKA COURAGE KRZYCZY
na motywach dramatu Matka Courage i jej dzieci Bertolda Brechta
Reżyseria: Grzegorz Grecas
Obsada: Piotr Bublewicz, Joanna Goschorek, Katarzyna Kłaczek, Paweł Palcat, Przemysław Furdak
Teatr Układ Formalny
W 1821 roku do Afryki Zachodniej przybył pierwszy transport byłych niewolników z plantacji bawełny. Agent Towarzystwa Charytatywnego odkupił od miejscowego wodza pas ziemi za cenę sześciu muszkietów i skrzyni paciorków. Tak powstała Liberia.
Mimo zwrotnikowej pogody Amerykanoliberyjczycy przechadzali się po swoich włościach w cylindrach i frakach, żeby za wszelką cenę zaznaczyć różnicę między klasami. Kolejne lata to niekończące się konflikty, które wypaliły „Państwo Wolności” do gołej ziemi. Liberyjska wojna domowa, jak pisał Herbert, „wychowała nową odmianę dzieci”. One bawią się w zabijanie. Nie żywią się chlebem, tylko ciałami wrogów.
Matkę Courage spotykamy samotnie wpatrującą się w ocean na plaży w West Point. To największe liberyjskie slumsy, a plaża stała się przez lata wychodkiem pozbawionej kanalizacji biedoty. W spiekocie słońca nawet morska bryza nie przynosi orzeźwienia. Po drugiej stronie oceanu jest Ameryka – Raj Utracony. Od strony lądu zbliża się postać, rzucająca długi cień. I zaczyna snuć swoją opowieść jeszcze raz. To piosenka. „Matko, matko, czy pochowałaś już wszystkie swoje dzieci?”
- 3 i 4 sierpnia (piątek, sobota) godz. 21.00
DOBROĆ NASZA DOBROĆ
Scenariusz i reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
Obsada: Zofia Bartoś, Radosław Garncarek, Radosław Smużny, Krystian Wieczyński
Teatr Wiczy
Za naszą i Waszą dobroć!
Pięknie i miło o tym, jak nam odbiło.
W zrytmizowanym, nawiązującym do futurystów tekście Dobroci… oddajemy artystycznie przetworzony obraz naszych narodowych przywar, tęsknot i marzeń. Stawiamy na miłość, śmiech, tolerancję, przywiązanie do wartości pozytywnych, a przede wszystkim na sztukę jako remedium na codzienność. Akcja Dobroci… rozgrywa się na weselu, na ósmym piętrze wieżowca. Podczas uroczystości, jedna z ciotek zostaje wyrzucona przez okno, bo żydówka. Nim przyjedzie policja, biesiadnicy, których odwiedzają koledzy Pana Młodego, toczą dysputy o marzeniach i przywarach, śpiewają pieśni, recytują wieszczów, oglądają telewizję. Impreza, jak impreza, rozkręca się…
OD WESELA DO WESELA
wg Wesela Stanisława Wyspiańskiego
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska, Damian Bejgier, Jakub Mielewczyk, Piotr Srebrowski
Teatr Gdynia Główna
Esencjonalna adaptacja „Wesela” autorstwa Ewy Ignaczak, jak w soczewce skupia naszą uwagę na zadaniach, które społeczeństwo stawia przed intelektualistami i artystami. Na tym, by porzucili celebryckie flirty, snucie marzeń i planów, a zamiast tego działali i podjęli wysiłki, by odważnie opisywać i krytykować rzeczywistość. By wybudzili się ze stuletniego uśpienia i stali się przewodnikami, inspirowali, zadawali nawet niewygodne pytania. By osiągnąć ten cel mogą liczyć na kreacyjną moc kobiet. Ale czy to wystarczy by uwolnić się spod dyktatu Chochoła?
5 sierpnia, godz. 21
MASSKA
insp. Maską Stanisława Lema
Reżyseria: Ewa Ignaczak, Ida Bocian
Choreografia: Przemysław Jurewicz
Obsada: Julianna Graczyk, Natalia Królak, Paula Łuczkiewicz, Barbara Swadzyniak, Damian Bejgier, Tymon Bocian, Przemysław Jurewicz, Fryderyk Kunikowski, Oliwer Zypper
Teatr Gdynia Główna
MASSKA – skonstruowana przez Króla Dyktatora. Jest zaprogramowana by pochwycić Arrhodesa – mędrca i politycznego oponenta władcy. W idealnym ciele pięknej kobiety czai się mordercze narzędzie, skuteczna broń, która ma tylko jedno zadanie – rozkochać w sobie ofiarę, a potem ją unicestwić. Rozpoczyna się pogoń, która odkrywa człowieczeństwo w maszynie.
Czwarta edycja letniego festiwalu teatralnego Teatru Gdynia Główna pn. „Pociąg do miasta” odbędzie się w Gdyni w dniach 30 lipca – 05 sierpnia 2018. W ramach wydarzenia zaprezentujemy 13 plenerowych spektakli, w nietypowych przestrzeniach, ciekawej gdyńskiej architektury. Poprzednie trzy edycje okazały się dużym sukcesem frekwencyjnym jak i promocyjnym. Jesteśmy przekonani, że także w tym roku festiwal będzie cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno mieszkańców Trójmiasta jak i odwiedzających je turystów. Głównym założeniem projektu jest oswojenie nieteatralnej przestrzeni miejskiej Gdyni ze sztuką teatru.
W związku z nadchodzącą rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę, nasz Festiwal po raz pierwszy zyska przyświecające mu hasło przewodnie: „Stacja Niepodległa”. Na czas trwania Festiwalu Gdynia stanie się nie tylko miejscem prezentacji spektakli teatralnych, ale przede wszystkim przestrzenią wolnej wymiany poglądów i dyskusji na tematy związane ze współczesnością. Naszym celem jest doprowadzenie do spotkania artystów teatru, konfrontacja języków, stylów, estetyk i tematów ciągle jeszcze podzielonej Polski. Staramy się trzymać rękę na pulsie tych zmian, próbując poprzez teatr i w teatrze znaleźć odpowiedź na pytanie, w jakim świecie żyjemy i co może nas czekać w niedalekiej przyszłości.
W tej edycji festiwalu otworzymy się na gości z innych teatrów offowych. Poza spektaklami z repertuaru Teatru Gdynia Główna, w drodze ogólnopolskiego konkursu wyłonimy 3 przedstawienia grane na deskach teatrów całej Polski, które gościnnie wystąpią przed gdyńską publicznością. Pozwoli to mieszkańcom na zapoznanie się z twórcami, ideami we współczesnym teatrze, poznanie różnych estetyk, a tym samym da lokalnej publiczności możliwość kontaktu z bieżącym życiem teatralnym i trendami nie tylko w Trójmieście.
Jako organizatorzy zdecydowaliśmy się na rezygnację z zacisza i bezpieczeństwa sceny teatru i wyjście ze spektaklami w przestrzeń miejską, by poszukać dla nich nowych, zaskakujących kontekstów, stworzyć nowe miejsca spotkania z widzem i poprzez działania artystyczne je ożywić, wykorzystując naturalną topografię i architekturę miasta. Zaprosimy mieszkańców na święto teatru, gdzie przez siedem dni, będą mieli okazje odwiedzić wszystkie miejsca i zobaczyć wszystkie prezentacje. Pokazy są bezpłatne dzięki temu dostępne dla szerokiego grona odbiorców.
Szczegóły www.teatrgdyniaglowna.pl
Projekt jest finansowany z budżetu Miasta Gdynia. Posiada patronat honorowy Prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka.