O słusznej sprawie słów kilka

 

Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” powstała z inicjatywy Fundacji Onkocafe, a jej celem jest zachęcanie do systematycznych badań i edukacja na temat profilaktyki raka piersi oraz choroby. Tym razem jednak projekt skierowany jest do mężczyzn towarzyszących kobietom, których kampania ma zachęcić do włączenia się m.in. w profilaktykę raka piersi, ale również zwiększyć świadomość wagi wsparcia kobiety przez mężczyznę – piszą o swojej inicjatywie twórcy kampanii.

Pod tajemniczą nazwą „BreastFit” kryje się sztuka badania piersi, rozmowy, emocjonalnego wsparcia dla kobiet – w prewencji, profilaktyce i w ewentualnym leczeniu raka piersi. Cała akcja skierowana jest do mężczyzn, którzy mają zostać zainspirowani do włączenia się w dbanie o zdrowie swoich partnerek. Kampania ma dostarczyć im narzędzi do aktywnej pomocy kobietom, nauczyć, jak rozmawiać, badać i wspierać najbliższe sobie osoby.

Innowacyjny pomysł skierowania kampanii do mężczyzn wziął się z codziennych obserwacji psychoonkologów i lekarzy. Mężczyźni bardzo często nie widzą, jak postępować, kiedy ich bliska osoba zachoruje. Nie wiedzą, czy o tym rozmawiać, czy unikać tematu; nie mają też konkretnej wiedzy na temat przebiegu choroby i metod wsparcia. Według krajowego rejestru nowotworów w Polsce diagnozuje się rocznie ponad 17 000 przypadków raka piersi, a ponad 5000 kobiet umiera. Te liczby można zmienić, gdyby kobiety wcześniej zgłaszały się na badania. Nie robią tego m.in. ze strachu przed chorobą, reakcją partnera czy otoczenia, a także przed tym, że będą musiały same stawić temu czoła. I tu właśnie wkracza nasza kampania, która z jednej strony pokazuje kobietom, że mogą liczyć na nas mężczyzn, a z drugiej – daje wiedzę i zachęca do wspólnego treningu badania piersi, czyli tytułowego BreastFitu. BreastFit to przede wszystkim wspólny trening badania dla par, ale również wskazówki jak rozmawiać z partnerką, matką, siostrą czy innymi ważnymi dla nas kobietami – mówi Jakub Popławski, pomysłodawca kalendarza „Power of Community”, producent i manager kampanii.

Sama nazwa akcji nawiązuje do CrossFitu – cieszącej się coraz większą popularnością dziedziny sportu. Ten niezwykle wymagający trening wymaga samodyscypliny, hartu ducha i ciała, umiejętności walki z własnymi słabościami, czyli dokładnie tego samego, czego wymaga świadome i aktywne dbanie o zdrowie.

– „BreastFit” został wymyślony po to, by pomóc mężczyznom włączyć się w proces profilaktyki piersi i dostarczyć im narzędzi do rozmowy na ten temat, także wtedy, gdyby musieli zmierzyć się z chorobą bliskiej im kobiety, niezależnie od jej stadium zaawansowania – podkreślają twórcy akcji. Kampania ma więc nie tylko edukować, ale też aktywnie angażować mężczyzn w życie i, co za tym idzie, zdrowie swoich partnerek.

Przez skupienie się właśnie na uświadamianiu mężczyzn, autorzy pomysłu motywują także kobiety. Im więcej głosów rozsądku wokół nich, tym większa szansa na to, że będą się badać, leczyć i kontrolować. Organizatorzy kampanii chcą dać mężczyznom poczucie bycia ważnym elementem całości, jaką jest walką z chorobą czy profilaktyka raka piersi. „Tu jest miejsce dla Ciebie” – wskazują.

Kampanię wsparli już, m.in. Rafał Bryndal i sportowcy z sześciu trójmiejskich klubów CrossFit. Zostali pierwszymi uczestnikami akcji – wyedukowani i uświadomieni mają szerzyć dalej świadomość i wiedzę. Zwieńczeniem projektu jest wydanie kalendarza „Power of Community” na 2017 rok. W sesji do wydawnictwa wzięli udział właśnie crossfitowcy, którzy swoimi ciałami wspierają kampanię Fundacji Onkocafe.

Prace nad kalendarzem rozpoczęły się już w lutym 2016 roku. Jego tytuł – „Power Of Community” – mówi o sile wspólnoty, wzajemnym wsparciu. Dowodem na skuteczność tego hasła jest to, że tylko dzięki własnym zasobom, bez sponsorów, wsparcia firm PR-owych i marketingowych, udało się zrobić największą polską kampanię tego typu w 2016 roku. Liczba zamówień na kalendarz przerosła nasze oczekiwania – było ich ponad 2500. Szczególne słowa uznania należą się modelom, czyli trójmiejskim trenerom crossfit, którzy użyczyli wizerunku i zaangażowali się w kampanię pro bono. Już trwają prace nad kolejną edycją kalendarza. Przeskoczenie poprzeczki, którą zawiesiliśmy rok temu, to nie lada wyzwanie – opowiada Popławski.

Cały dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przeznaczony na uruchomienie innowacyjnego programu bezpłatnego wsparcia psychologicznego dla osób dotkniętych chorobą oraz ich bliskich.

Projekt „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest elementem wspierającym przekaz kampanii „Tu i Teraz” – dedykowanej kobietom z zaawansowanym rakiem piersi. Patronami kampanii zostali: Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Sieć dla Zdrowia, Radio Polska Live, Federacja Stowarzyszeń Amazonki, PARS, Alivia, Stowarzyszenie Amazonki Warszawa Centrum. Partnerem kampanii jest Novartis Oncology.

Tekst: Katarzyna Sudoł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *