Naprawa iPhone’a czy Maca w serwisie z górnej półki jest dość kosztowna. Ale przecież można oddać sprzęt do dowolnego serwisu, prawda? Prawda. Z tym zastrzeżeniem, że to, iż coś można zrobić, nie oznacza wcale, że to dobry wybór. Czy warto płacić więcej za serwis Apple?
Tak, bo diagnostyka
Nie chodzi o to, żeby zdiagnozować samą usterkę – to w wielu serwisach, autoryzowanych i nie, można wykonać nawet za darmo albo za symboliczną złotówkę. Mówiąc o diagnostyce, mamy na myśli analizę sprawności urządzenia na wyższym poziomie. Kiedy iPhone trafia do serwisu najwyższej klasy, jest gruntownie sprawdzany, często bada się też inne elementy hardware’u niż tylko ten, w którym stwierdzono usterkę. To ważne, ponieważ te elementy ze sobą współpracują i usterka jednego może przełożyć się na działanie innego. Jednak ta procedura wymaga specjalistycznego oprogramowania i czasu – dlatego profesjonalna naprawa Apple np. https://www.maclife.pl/pl/cennik ma mniej przyjazny cennik niż serwis przeciętny, ale to nie jest po prostu kwestia liczb w tabeli, tylko realnej pracy.
Tak, bo części
Każdy serwis może wymienić w iPhonie całkiem sporo części. Na rynku zresztą dla wielu z nich dostępne są niezłej klasy zamienniki, nierzadko jakościowo porównywalne z oryginałami. Są jednak pewne wyjątki i właśnie one będą języczkiem u wagi. Najlepsze serwisy mają zdecydowanie szerszy asortyment części i mogą korzystać zawsze z najlepszych rozwiązań. To istotne szczególnie w przypadku napraw pogwarancyjnych, gdzie już żadne wymagania formalne nie ograniczają stosowania zamienników. Dziś co prawda Apple ma nieco luźniejsze normy dotyczące utrzymania ważności gwarancji, ale tu nie chodzi o papier, tylko o funkcjonalność. Im lepszy serwis, tym większa dostępność części i materiałów z najwyższej półki, a to przekłada się na skuteczność wykonanych napraw. Paradoksalnie nie zawsze nowe oryginalne części to najlepsze rozwiązanie, więc serwis, którego technicy potrafią wybrać między oryginałem, zamiennikiem, a częściami używanymi to dla posiadaczy sprzętu z jabłkiem naprawdę genialne rozwiązanie.
Tak, bo doświadczenie
To czy dziś można powiedzieć, że Apple jest producentem jakoś wybitnie innowacyjnym, to rzecz dyskusyjna, ale nie ulega wątpliwości, że wiele ich sprzętów korzysta z rozwiązań nietypowych. To rodzi pewne komplikacje w przypadku napraw bardziej skomplikowanych niż wymiana wyświetlacza czy baterii. Tylko nieliczni serwisanci mają doświadczenie, które pozwala sprawnie działać w przypadkach mniej standardowych. To istotne, ponieważ nawet urządzenia Apple mają określoną wytrzymałość. Po jakimś czasie po prostu się zużywają, ale nie każdy chce od razu je zastąpić. Wielu użytkowników wybiera naprawdę, ale w tym momencie tylko najlepszy serwis będzie w stanie cokolwiek poradzić. Na tym etapie potrzebne są specjalistyczne narzędzia, odpowiednie oprogramowanie i znajomość procedur Apple – dopiero mając to wszystko, można za jednym otwarciem telefonu usunąć wszystkie znane usterki i oddać użytkownikowi sprzęt, który podziała jeszcze przez parę lat.