Wystartowała 10. edycja HSBC
Ruszyła jubileuszowa, 10. odsłona International High School Business Challenge (HSBC) – największego konkursu biznesowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Projekt Fundacji ENTRE, objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji, od dekady uczy młodzież praktycznych umiejętności biznesowych. W dotychczasowych dziewięciu edycjach (trzech międzynarodowych i sześciu polskich) udział wzięło blisko 20 000 uczniów. Obecna edycja potrwa do stycznia 2026 roku.
Partnerzy i zasięg międzynarodowy
Organizatorem jest Fundacja ENTRE (Europejska Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości). Partnerem krajowym w Polsce pozostaje Studenckie Koło Naukowe Biznesu SGH. Zasięg ponadnarodowy zapewniają instytucje z krajów Grupy Wyszehradzkiej: Central Europe Association (Węgry), GLAFKA (Czechy) oraz IKREON (Słowacja). Inicjatywę wspierają czołowe uczelnie ekonomiczne regionu: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Corvinus University of Budapest, Prague University of Economics and Business oraz Bratislava University of Economics and Business.
Odpowiedź na wyzwania regionu V4
Konkurs adresuje deficyt praktycznych kompetencji biznesowych i niską pewność siebie młodych ludzi w podejmowaniu działań przedsiębiorczych w państwach V4. Według „Global Entrepreneurship Monitor 2023/2024” ocena edukacji przedsiębiorczej w szkołach w Polsce i na Węgrzech wyniosła jedynie 2,2/10. W Polsce zaledwie 2,6% dorosłych planuje założenie firmy w ciągu trzech lat, a na Węgrzech tylko 38% obywateli deklaruje posiadanie kompetencji do startu własnego biznesu. Program wzmacnia też równość szans: choć kobiety stanowią 61% absolwentów w regionie, zajmują jedynie 45% miejsc pracy; wyrównanie proporcji mogłoby do 2030 r. dodać 146 mld euro do PKB CEE. HSBC, dzięki otwartemu dostępowi i rozwojowi kompetencji, wspiera młode kobiety w budowaniu potencjału liderskiego.
Innowacyjne podejście: nauka przez działanie
HSBC wyróżnia pionierska, dopasowana do poziomu szkoły średniej formuła „learning by doing”. Rdzeniem programu jest autorski framework case study (studium przypadku) przygotowany specjalnie dla uczniów. Do udziału nie jest potrzebna wcześniejsza wiedza biznesowa – liczą się ciekawość, chęć rozwoju i gotowość do nauki od podstaw. Wiarygodność metod potwierdza dorobek Fundacji ENTRE: na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych opracowała ona studia przypadków do przedmiotu „Biznes i Zarządzanie”, z których co roku korzysta ok. 380 000 licealistów w Polsce.
Zasady udziału i nagrody
Konkurs jest otwarty dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. Zgłoszenia odbywają się w zespołach 3–5-osobowych, natomiast dopuszczona jest także rejestracja indywidualna. Po etapie krajowym osiem najwyżej ocenionych drużyn (po dwie z każdego kraju V4) spotka się w wielkim finale w Warszawie. Na laureatów czeka łącznie 6000 EUR nagród finansowych: 3000 EUR za 1. miejsce, 2000 EUR za 2. i 1000 EUR za 3. Przewidziano także nagrodę specjalną – czytnik e-booków dla nauczyciela w programie „Teacher Ambassador”, który najskuteczniej zmobilizuje uczniów do udziału. Szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy: businessismore.eu.




