Ewa Ignaczak – kobieta orkiestra

Reżyserka, działaczka społeczna i aktywistka. Od trzydziestu lat jedna z najbardziej aktywnych i najciekawszych twórczyń teatralnych w regionie. Jej sztuka fascynuje i pobudza do myślenia. Jej spektakl „Oskar-zm” wg „Blaszanego bębenka” Güntera Grassa jest do dziś uważany za przełomowy moment dla polskiego teatru.

Ignaczak nie boi się wyzwań i przygód. Jest jedną z najważniejszych w Polsce twórczyń teatru offowego i założycielką autorskiej sceny Teatr Stajnia Pegaza. Z Pegazem podróżowała po całym kraju, zdobywając nagrody na festiwalach teatralnych – tak za reżyserię, jak i za całokształt spektakli. Na teatr patrzy z perspektywy odbiorcy, który staje się punktem skupienia wszystkich jej scenicznych opowieści. W rozmowach podkreśla, jak ważne są dla niej wspólnotowość i więzi, które scalają zespół teatralny.

W ramach swojej 35-letniej działalności twórczej, Ewa Ignaczak zrealizowała dziesiątki spektakli, m.in. „Di-do” na podstawie tekstów Bruno Schulza, „Kochając błękitnookich” inspirowane Tomaszem Mannem, „Umiłowania”, „Wieczorek anarchistyczny” czy „Epitafium dla władzy”. Na początku lutego, w Teatrze Gdynia Główna, którym teraz kieruje, odbyła się premiera spektaklu „Burmistrz” – w ramach jubileuszu pracy twórczej reżyserki.

Ale Ewa Ignaczak to nie tylko reżyserka. Teatr jest dla niej miejscem spotkań, taka działalność i idea łączy się z drugą płaszczyzną jej zainteresowań – działalnością społeczną. Sama zainicjowała i stworzyła wiele kreatywnych projektów, które wykorzystała do aktywizowania i edukowania społeczeństwa. W wyniku jej aktywności powstały takie akcje jak „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”. Obecnie angażuje się w edukację nowego pokolenia świadomych odbiorców sztuki. W ramach „Teatr Zajechał” uczy, czym jest teatr. Wraz ze swoim teatrem dociera do najmniejszych miejscowości naszego województwa – wszędzie tam, gdzie nie ma stałej sceny teatralnej, a dostęp do kultury jest mocno ograniczony. Ignaczak koordynuje również festiwal „Pociąg do Miasta”, którego ideą jest wyjście z podziemi gdyńskiego dworca. W ramach projektu, spektakle Gdyni Głównej prezentowane są w różnych miejscach miasta.

Działalność urodzonej w Sopocie twórczyni skupiła się, na szczęście, na terenie Pomorza. To tutaj zrealizowała większość swoich spektakli i działań społecznych. Założyła Scenę Teatralną Żak w Gdańsku, Scenę na Piętrze w Elblągu oraz, wspomniany już, Teatr Stajnia Pegaza, z którym zrealizowała ponad czterdzieści premier. W 2003 roku założyła sopocką scenę Off de BICZ. Dzisiaj swoją działalność skupia wokół Teatru Gdynia Główna mieszczącego się w podziemiach gdyńskiego dworca, którego jest współzałożycielką i dyrektorką. W tym roku obchodzi 35-lecie pracy twórczej, którego kulminacja odbyła się na początku lutego w rzeczonej instytucji. W ramach świętowania odbyła się również premiera sztuki „Burmistrz” w reżyserii jubilatki.

Ewa Ignaczak to reżyserka i społeczniczka, wyjątkowa, odważna twórczyni. Jej sztuki zawsze przemawiają silnym głosem mądrej kobiety. Obecnie w Gdyni Głównej możemy oglądać kilka ze zrealizowanych przez nią spektakli.

Katarzyna Sudoł

Oceń ten artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *