Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) to unikalny
identyfikator podatkowy. Dzięki niemu organy podatkowe mogą
precyzyjnie zidentyfikować podatnika. Ile cyfr ma NIP i co oznacza
każda z nich? Jak sprawdzić swój NIP i w jaki sposób wykorzystać
numer NIP kontrahenta, aby pozyskać o nim kluczowe informacje?
Podpowiadamy.
Numer Identyfikacji Podatkowej to
10-cyfrowy kod wydawany z urzędu lub na wniosek podatnika. Używany
w kontaktach z urzędem skarbowym, a nierzadko także z innymi
instytucjami prawno-podatkowymi, finansowymi i organami
administracyjnymi pozwala zidentyfikować konkretną osobę lub
podmiot.
Co oznaczają poszczególne cyfry
NIP-u?
Numer Identyfikacji Podatkowej ma 10 cyfr.
Trzy pierwsze cyfry numeru NIP określają kod urzędu, który wydał
numer. Kolejne 6 – to kombinacja wygenerowanych przez specjalny
algorytm cyfr. Ostatnia cyfra to cyfra kontrolna, która potwierdza
poprawność całego numeru.
Kto powinien posiadać
NIP?
Do 2011 roku urzędy nadawały numer NIP
wszystkim podatnikom. Obecnie nie mają już takiego obowiązku. Dziś
posiadanie numeru identyfikacji podatkowej jest niezbędne wyłącznie
dla:
- osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą;
- osób fizycznych, które są czynnymi podatnikami podatku VAT (nawet jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej);
- osób prawych i jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw mają status podatników;
- płatników składek ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Jak sprawdzić numer NIP?
Jeśli
chcesz sprawdzić, czy Twój numer NIP jest poprawny, możesz zrobić
to na dwa sposoby.
- Sprawdzenie NIP poprzez wysłanie do urzędu skarbowego wniosku. Jeśli chcesz się upewnić, że Twój NIP jest poprawny i nie jest unieważniony, możesz złożyć stosowny wniosek do urzędu skarbowego, który go wydał. Ze względu na fakt, że przepisy nie określają sposobu dostarczenia wniosku, najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt telefoniczny z urzędem skarbowym i ustalenie preferowanej przez urzędników formy.
- Sprawdzenie NIP przez internet. Alternatywnym sposobem na sprawdzenie poprawności numeru jest skorzystanie z internetowej wyszukiwarki dostępnej na stronie: https://www.podatki.gov.pl/wyszukiwarki/. Po wpisaniu w wyznaczonym polu 10-cyfrowego numeru otrzymasz informację, czy jest on poprawny, unieważniony, uchylony lub czy nie istnieje.
Dysponujesz NIP-em kontrahenta? Jakie informacje
możesz dzięki niemu pozyskać?
Numer NIP może być
cennym źródłem informacji na temat potencjalnych bądź aktualnych
kontrahentów. Dysponujesz NIP-em klienta? Dzięki niemu dowiesz się:
- czy Twój potencjalny klient prowadzi firmę, a jej dane zgadzają się z tymi, które Ci wskazał. Jeśli planujesz rozpoczęcie współpracy z nowym kontrahentem, przed podpisaniem kontaktu koniecznie upewnij się, że firma rzeczywiście istnieje, a jej dane pokrywają się z tymi, które zadeklarował. Jeśli masz do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą, zajrzyj do rejestru CEiDG (https://aplikacja.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx). Jeśli zamierzasz rozpocząć współpracę ze spółką prawa handlowego (np. spółką z o.o.), informacji o przyszłym partnerze biznesowym dostarczy Ci rejestr KRS (https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl);
- czy Twój klient jest VAT-owcem, a jego dane figurują na Białej Liście Podatników VAT. Biała Lista Podatników VAT zawiera wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Sprawdzenie przedsiębiorcy w tym rejestrze jest szczególnie ważne ze względu na fakt, że jeśli opłacisz podatek od towarów i usług na rachunek inny niż wskazany w rejestrze, nie rozliczysz go w kosztach uzyskania przychodu. Poniesiesz także solidarną odpowiedzialność za zaległości podatkowe kontrahenta — w proporcjonalnie przypadającej na tę transakcję części VAT-u. Zasada ta obowiązuje dla transakcji, których wartość przekracza 15 tys. zł;
- czy Twój obecny lub potencjalny klient ma dane wpisane do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jeśli wiesz już, że firma jest legalnie zarejestrowana, figuruje także na Białej Liście Podatników VAT, czas sprawdzić, czy nie ma długów wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jeśli okaże się, że dane potencjalnego kontrahenta figurują na czarnej liście, możliwa będzie rezygnacja ze współpracy lub wprowadzenie do umowy korzystnych dla Twojej firmy zapisów, które zminimalizują ryzyko opóźnień w płatnościach (bądź braku płatności). Sprawdzenie firmy w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor powinno być więc niezbędnym działaniem prewencyjnym świadczącym o trosce o własny biznes.
Jak sprawdzić firmę w rejestrze BIG InfoMonitor?
Chcesz zweryfikować, czy Twój potencjalny kontrahent ma długi wpisane do rejestru BIG InfoMonitor?
- Załóż konto w systemie Biznes.BIG.pl. Aby to zrobić, wejdź na stronę http://www.big.pl i wypełnij krótki formularz.
- Poczekaj na kontakt od doradcy BIG, który przedstawi dostępne możliwości i pomoże wybrać usługi, które precyzyjnie odpowiedzą na potrzeby Twojej firmy.
- Po otrzymaniu zaproszenia do Systemu Biznes.BIG.pl zaloguj się, zaakceptuj ustalone z doradcą warunki i podpisz umowę ramową w formie elektronicznej.
- Kiedy sfinalizujesz formalności, zaloguj się na swoje konto i pobierz Raport o Przedsiębiorcy w formie podstawowej lub rozszerzonej (jeśli zdecydujesz się na Raport Rozszerzony, musisz podpisać umowę z Biurem w formie papierowej, a także uzyskać zgodę podmiotu sprawdzanego na weryfikację jego danych w Biurze Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich – z tych dwóch baz pochodzą dane w raporcie rozszerzonym).
Może się wydawać, że numer NIP przydaje się wyłącznie w kontaktach z urzędem skarbowym i innymi instytucjami prawno-podatkowymi. Nic bardziej mylnego. Dzięki niemu skutecznie prześwietlisz potencjalnych i aktualnych klientów i uchronisz swoją firmę przed potencjalnymi konsekwencjami towarzyszącymi nawiązaniu współpracy z nieuczciwym kontrahentem.
Opracowano na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.