Zbawienna siła ruchu

magazynkobiet.pl - Fotolia 76907810 Subscription Monthly XXL 1050x718 - Zbawienna siła ruchu
Attractive fit woman exercising in studio with copyspace. Image of healthy young female athlete doing fitness workout against grey background.

Badania wskazują, że około połowa Polaków skarży się na ból pleców. Z roku na rok obniża się wiek osób, których dotyka ta dolegliwość. Wbrew pozorom, stosunkowo rzadko przyczyną bólu są zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa czy wypadnięcie krążka międzykręgowego. Bez porównania częściej za bóle odpowiada po prostu brak ruchu.

Kogo dotyczy ten problem?

Problem bólu pleców może dotyczyć każdego, kto prowadzi statyczny tryb życia. Przebywanie przez cały dzień w niezmiennej, przykurczonej pozycji (biurko w pracy, siedzenie kierowcy, fotel przed telewizorem) powoduje zanik mięśni oraz ich przykurcze. Dlatego plecy mogą boleć zarówno szczupłe osoby, u których brakuje gorsetu mięśniowego, pozwalającego utrzymać kręgosłup w odpowiedniej pozycji, jak i kulturystów – ich mięśnie, mimo że potężne, nie są elastyczne i rozciągnięte.

Jesteśmy skazani na ból?

Nie ma przesady w twierdzeniu, że sami jesteśmy odpowiedzialni za większość bólów pleców. Wieloletnie zaniedbania w tym zakresie mogą być trudne do zniwelowania. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezsilni w walce z bólem. Co możemy robić? Na pewno przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy skonsultować się z lekarzem i zastosować do jego porad. Wprawdzie istnieją skuteczne środki przeciwbólowe, również te, które są dostępne bez recepty, lecz należy pamiętać, że przyjmując je, tak naprawdę działamy tylko doraźnie, nie pozbywając się problemu bólu na dłużej.

Wiele osób popełnia zasadniczy błąd, ograniczając aktywność ruchową w przypadku bólów pleców. Może to być nawet swoista reakcja obronna przed bólem, tyle tylko, że nie prowadzi ona do wyeliminowania dolegliwości. Bezruch nie wzmocni przecież muskulatury ani jej nie uelastyczni. Najlepszym rozwiązaniem jest ruch – tylko jaki?

Trening nieprzypadkowy

Nie zawsze optymalnym rozwiązaniem będzie trening ze sztangą, dynamiczne tańce, a nawet bieganie czy rower. To wszystko wspaniałe formy aktywności, ale należy do nich organizm przygotować, co czasami wymaga nawet wielu miesięcy specjalistycznych ćwiczeń. Idealnym rozwiązaniem są zajęcia „zdrowy kręgosłup”, w czasie których uczestnicy zarówno wzmacniają mięśnie, jak i je rozciągają, bez nadmiernego obciążenia. Odbywają się one niemal codziennie (we wtorki i czwartki dwa razy dziennie – rano i po południu) w klubie Fitness Leon w Gdańsku przy ul. Kartuskiej 422a. Specjalnie dobrane ćwiczenia, w których szczególny nacisk kładzie się na plecy, brzuch oraz tak zwane mięśnie posturalne, pozwalają na dobre pozbyć się bólu pleców, a zarazem – zadbać o pożądaną kondycję i sylwetkę.

Zawsze warto spróbować

Regularne podejmowanie aktywności fizycznej jest najlepszym sposobem na trwałe polepszenie kondycji i samopoczucia. Każdy, niezależnie od wieku, może się przekonać, że ruch ma naprawdę zbawienną siłę. Niemniej trzeba pamiętać, że dobór zajęć treningowych nie powinien być dziełem przypadku. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie się do porad profesjonalnych trenerów. Źle dobrany trening może przynieść więcej strat niż korzyści, czego oczywiście należy za wszelką cenę unikać.

Zbawienna siła ruchu
Rate this post

Polecane:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *