Blisko 7 mln klientów rocznie i 99 proc. poziom najmu – takimi danymi może poszczycić się jedna z najbardziej znanych i popularnych galerii handlowych w Gdańsku, obchodząca właśnie 15-lecie istnienia – Galeria Madison. Po gruntownym remoncie, jaki w ostatnich miesiącach przeszła, to także prawdopodobnie najładniejsza, pod względem architektury i wystroju wnętrz, galeria handlowa w Trójmieście.
Galeria Madison usytuowana jest w samym sercu miasta. Lokalizacja ta była od zawsze związana z handlem – zanim powstała galeria działał tu tradycyjny Targ Kaszubski. Handlową historię tego miejsca przywołali architekci obiektu projektując pasaże w sposób naśladujący ruch uliczkami targowymi, a witryny sklepów przyozdabiając tradycyjnymi rzeźbami – maszkaronami. Dziś jednak, po gruntownej rewitalizacji, Madison wygląda zupełnie inaczej.
– 15 lat temu galeria Madison była pierwszym nowoczesnym obiektem handlowym w Trójmieście. Zakupy w galerii handlowej były atrakcją samą w sobie, a my jako pierwsze prawdziwe centrum handlowe, dodatkowo ulokowane w samym sercu gdańskiej Starówki, przyciągaliśmy tłumy. Dla każdego – mieszkańców, studentów, turystów – Madison był zawsze „po drodze”. Byliśmy pierwsi, wyznaczaliśmy standardy nowoczesnego handlu. Dziś zmieniło się wszystko: standardy rynkowe, oczekiwania klientów, i nawet sami klienci – ale nie zmieniło się jedno – wciąż jesteśmy „po drodze” – uważa Anna Thomas Dyrektor Zarządzająca, Madison.
MADISON – MIEJSKIE ZWIERZĘ
Zlokalizowany w centrum miasta, przy skrzyżowaniu ulic Rajskiej i Heweliusza, 5 minut od największych gdańskich atrakcji turystycznych, hoteli, dworców PKP, PKS i SKM. W sąsiedztwie głównych szlaków turystycznych, ścieżek rowerowych, w okolicy licznie powstających biurowców. Madison przez lata wrósł w tkankę miejską i stał się naturalną śródmiejską przestrzenią – pełną życia, wygodną i swojską, z bogatą ofertą handlu, usług i gastronomii.
Mimo parkingu podziemnego, czterech na pięciu klientów odwiedza galerię na piechotę albo przyjeżdża rowerem. Przybywa osób odwiedzających kawiarnie i restauracje, co widać zwłaszcza w porze lunchu, kiedy duża część z blisko 8 tys. pracowników okolicznych biurowców szuka chwili wytchnienia poza miejscem pracy.
Jako, że Madison to stały punkt na turystycznej mapie Trójmiasta, w galerii otwarto Punkt Informacji Turystycznej, który promuje atrakcje Gdańska wśród odwiedzających miasto, a tych z każdym rokiem przybywa. Miasto pokochali Skandynawowie, Niemcy i goście z Wielkiej Brytanii czy Francji co potwierdzają statystyki ruchu lotniczego (ponad 4,6 mln pasażerów rocznie), ale ruch turystyczny to przede wszystkim Polacy.
Potencjał miejsca wspiera dodatkowo jego wielofunkcyjność i kompaktowość. Mimo, że Madison to połączenie galerii handlowej z centrum medycznym, fitness i kompleksem biurowym, rozmiar galerii nie przytłacza. Na 28 tys. mkw. GLA ulokowano wszystko, czego potrzebuje współczesny mieszczuch: sklepy, restauracje, piekarnię, salony kosmetyczne i fryzjerskie, fitness, centrum SPA, centrum medyczne, punkt krawiecki, naprawy kaletnicze, pralnia i wiele innych. Codziennie widać tu miejski ruch: galerię przemierzają mieszkańcy, rano spiesząc się do pracy wstępują po pieczywo, a wracając wpadają do kosmetyczki, na fitness czy na chwilę odpoczynku przy kawie. Pracownicy zatrudnieni w biurach na terenie Madisona w naturalny sposób wybierają galerię jako miejsce na lunch lub spotkanie biznesowe. Miejski charakter obiektu znalazł także symboliczne odzwierciedlenie w nowym, minimalistycznym logotypie galerii, który nawiązuje do siatki gdańskich ulic.
– To zdecydowanie szczególny projekt, który można porównać raczej z high streetowym domem handlowym w największych metropoliach niż z projektami handlowymi, które przychodzą nam na myśl w polskich warunkach – przekonuje Grzegorz Mroczek, Vice President CREAM, zapytany o Galerię Madison.
ZMIANY I ROZWÓJ
Potencjał miasta widzą nie tylko inwestorzy dynamicznie powstających projektów mieszkaniowych i biurowych, ale turyści z całego świata. W 2017 roku Gdańsk znalazł się na liście najlepszych europejskich miast turystycznych (Best Europen Destination 2017), a w najnowszym rankingu portalu podróżniczego Tripadvisor „Top Destinations on the Rise – Europe” Gdańsk to „numer jeden” pośród wszystkich innych destynacji.
– Gdańsk wspaniale rozwija się przez ostatnie 15 lat, dzięki czemu zmienia się także nasze najbliższe otoczenie – ocenia Anna Thomas. – Miasto rewitalizuje się i otwiera niejako „w naszym kierunku”. Po sąsiedzku, na przeciwległej ulicy powstał kompleks eleganckich apartamentów „Rajska 8”. W najbliższym czasie połączymy się z naszym sąsiadem wspólną strefą o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym, z gastronomią i mini parkiem, z których mogą korzystać klienci i mieszkańcy.
Trwa także zakrojona na szeroką skalę rewitalizacja ponad 50 ha terenów poprzemysłowych po byłej stoczni. To projekt „Młode Miasto”, który zakłada powstanie nowoczesnej, wielofunkcyjnej dzielnicy mieszkalno-biurowej z przestrzenią publiczną i światową architekturą. – Po rewitalizacji starych zabudowań powstaną nowe budynki a w nich hotele, biura, modne lokale gastronomiczne, sklepy i klimatyczne galerie sztuki. W naszej najbliższej okolicy powstanie 2 tys. mieszkań, 1 tys. miejsc hotelowych i 110 tys. powierzchni biurowej – podsumowuje Anna Thomas.
Inwestycje te kierowane są do przedstawicieli klasy średniej, dla których styl, design i nowoczesne technologie to element codzienności. Z myślą o oczekiwaniach m.in takich klientów zarządzający Galerii Madison przeprowadzili w tym roku gruntowny remodelling: remont budynku oraz rekomercjalizację. Obecnie wnętrze galerii nawiązuje do skandynawskiej estetyki: prostych form, przyjaznej architektury i filozofii „hygge”. W jasnych, przestronnych korytarzach na klientów czekają wygodne fotele i pufy oraz meble i ozdoby wykonane z drewna, co tworzy komfortową, niemalże domową przestrzeń handlową. Zmodernizowano pasaże galerii: ujednolicono witryny sklepów, wymieniono okładziny podłogowe i sufity, zamontowano nowe oświetlenie oraz system identyfikacji i nawigacji. Powstały wygodne i funkcjonalne strefy odpoczynku wypełnione przytulnymi meblami. Jasne, pełne naturalnego światła, wnętrze można podziwiać z nowej, panoramicznej windy.
Remodelling obiektu widoczny jest także w wyjątkowych konceptach obecnych w galerii. W drugiej połowie listopada zaplanowano otwarcie nowego formatu sieci spożywczej „Netto 3.0”, który charakteryzuje ekologia i prostota w wystroju wnętrza oparta o styl hygge, również bliski firmie Netto, która jest częścią duńskiego koncernu Salling Group.
EMOCJE RZĄDZĄ ŚWIATEM (ZAKUPÓW)
– Wiemy jak ważny jest „shopping experience” czyli wrażenia i emocje, jakich doświadcza klient podczas wizyty w centrum handlowym. Liczy się otoczenie w jakim przebywamy, piękne wnętrza, przyjazna przestrzeń, ale pozytywnych wrażeń dostarczają także unikalne koncepty handlowe i skoncentrowana na potrzebach klienta obsługa – wyjaśnia Anna Thomas. – 15 lat temu mogliśmy skusić konsumentów produktem i ceną, w dzisiejszym świecie, te same produkty, w tych samych cenach oferują inni, dlatego o zakupie decydują często emocje i wrażenia, jakich doświadczamy podczas zakupów. Przyjazne miejsce, wygoda i wysokiej jakości obsługa – to od nich coraz częściej zależy footfall galerii – dodaje A.Thomas.
Madison najemców dobiera starannie, szuka takich, którzy podzielają podobny styl myślenia i wartości. Jednym z nich jest Instytut Zdrowia i Urody Yasumi, który na swój debiut w przestrzeni galerii handlowej wybrał właśnie Madison. Jak mówi Iwona Ziemianowicz, właścicielka Instytutu Yasumi – W Galerii Madison tempo zakupów jest inne, a klient bardziej „slow” – dojrzały, świadomy, z jasno określonym celem wizyty. Charakter obiektu doskonale wpasowuje się w filozofię naszej marki – wysokiej jakości usług i dbałości o kontakt z klientem.
– Jesteśmy galerią „butikową” – przyjazną i kameralną, skupioną na spełnianiu realnych potrzeb naszych klientów. Liczy się dla nas jakość obsługi i unikalny charakter doświadczenia zakupowego, co czyni z Galerii Madison idealne miejsce dla marek typu slow retail, ale również dla marek sieciowych, dla których istotna jest personalizacja usług. Nasza strategia komercjalizacji sprawdza się – obecnie galeria jest wynajęta w 99 proc. – informuje Magdalena Dampc, zastępca dyrektora ds. najmu.
Pozytywnych wrażeń, i to nie tylko smakowych, dostarcza rozbudowana strefa gastronomiczna MADISON FOOD ZONE. Z myślą o potrzebach „sąsiadów” – pracowników okolicznych biurowców, przyszłych mieszkańców Młodego Miasta oraz obecnych – pobliskich apartamentów, poszerzono ofertę gastronomiczną. Pojawiła się nowa, na lokalnym rynku, marka street food – Burgerland Meat and Vege, OLIMP oferujący dania kuchni polskiej, LIKE THAI z kuchnią azjatycką a także lubiane marki jak Pizza Hut, Subway, Bioway czy BERLIN DONER KEBAP z kuchnią turecką.
Największą atrakcją FOOD ZONE będzie jednak zaplanowany na przyszły rok przeszklony taras widokowy. Nad głównym wejściem do galerii powstanie zewnętrzne patio połączone ze strefą restauracyjną. – Doskonała lokalizacja, dobrze przemyślany i konsekwentnie realizowany rozwój zgodny z oczekiwaniami klientów, „szyty na miarę” dobór najemców oraz połączenie funkcji handlowej, biurowej i centrum medycznego – to od 15 lat zapewnia nam lojalnych klientów –uważa Anna Thomas. – Gruntowny remont, jakiemu poddaliśmy obiekt zarówno od strony wizualnej, jak i koncepcyjnej to była ważna strategicznie decyzja. Każdego dnia widzę ile pozytywnych emocji i wrażeń dostarcza odwiedzającym wizyta w galerii. Ta wyjątkowość miejsca jest dostrzegalna i wyczuwalna, a my nieustannie pracujemy nad tym, by nasz unikalny „shopping experience” przyciągał kolejnych klientów. – podsumowuje Anna Thomas.