Marketing telefoniczny stanowi jedną z najważniejszych gałęzi strategii promocyjnych w wielu firmach i korporacjach zajmujących się na co dzień sprzedażą produktów czy usług. Telemarketing, choć często niedoceniany, pozwala znacząco zwiększyć zyski firmy i budować jej pozycję na rynku. Nie każdy jednak posiada odpowiednie predyspozycje do pracy na stanowisku konsultanta telefonicznego. Choć posada na pozór wydaje się niewymagająca, to dla wielu osób stanowi nie lada wyzwanie. Zatem czym wyróżnia się dobry konsultant telefoniczny?
Dobry telemarketer jest cierpliwy i potrafi słuchać
Kandydat na konsultanta telefonicznego powinien przede wszystkim wyróżniać się ogromną cierpliwością. Bezpośredni kontakt z klientem to jedna wielka niewiadoma, ponieważ każdy konsument jest inny i przejawia nieco inne oczekiwania wobec świadczonych usług. Dlatego też dobry telemarketer musi wykazywać się dużą dozą cierpliwości, opanowaniem i równowagą, z której nie może go wyprowadzić nawet wyjątkowo wymagający klient. Konsultant telefoniczny powinien także posiadać zdolność szybkiego rozpoznawania potrzeb rozmówcy i na tej podstawie modyfikować metody sprzedaży.
Dobry konsultant telefoniczny umiejętnie stymuluje głos i operuje językiem korzyści
Podstawowym narzędziem w pracy konsultanta telefonicznego jest jego głos, a dokładniej odpowiednie techniki jego stymulacji. Dobry telemarketer potrafi rozpoznać odpowiedni moment na przedstawienie oferty sprzedażowej, zrobienie wymownej pauzy czy zaakcentowanie konkretnych fraz i słów kluczowych. Bardzo istotna okazuje się również zdolność dopasowywania tempa mówienia względem potencjalnego klienta, co jest niezwykle ważne w kontekście budowania zaufania i zainteresowania u rozmówcy. Rekruterzy zwracają również uwagę na umiejętność posługiwania się językiem korzyści, który zachęci do zakupu produktu bądź usługi, ale w sposób naturalny i nienachalny – w przeciwnym razie klienci często przedwcześnie kończą rozmowę.
Dobry telemarketer wie, co reklamuje
Wiarygodny telemarketer to taki, który doskonale zna odpowiedź na każde potencjalne pytanie klienta i czym charakteryzuje się produkt, który reklamuje. Współcześni konsumenci są bardzo wyczuleni na punkcie luk w wiedzy sprzedawców, choć jeszcze bardziej negatywnie reagują na wymijające odpowiedzi. Zadaniem każdego dobrego konsultanta telefonicznego jest chęć poszerzania kwalifikacji i wiedzy o danym towarze czy usłudze, którą reprezentuje. Dużym plusem okazuje się również chęć uczestnictwa w szkoleniach z telemarketingu lub innych narzędzi promocyjnych przydatnych w pracy w branży handlowej.