Działania PR-owe są proste tylko na pierwszy rzut oka. Tak naprawdę wymagają one nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale też systematycznej pracy, która jako jedyna jest w stanie zapewnić długotrwałe efekty. Wyjaśniamy, jak skutecznie zaplanować i przeprowadzić kampanię PR-ową od podstaw.
Najpierw przeanalizuj sytuację wyjściową
Zanim zabierzesz się za planowanie kampanii PR-owej, musisz przeanalizować sytuację firmy oraz jej otoczenia biznesowego, czyli konkurencji, klientów i innych interesariuszy. Analiza powinna objąć również wizerunek marki, jej pozycję na rynku oraz sposób, w jaki jest postrzegana przez odbiorców. W praktyce najlepiej jest tego dokonać za pomocą analizy SWOT, która kolejno identyfikuje mocne i słabe strony firmy lub marki, a następnie szanse i zagrożenia wynikające z otoczenia biznesowego. To tradycyjna metoda, która sprawdza się już od dekad i przynosi doskonałe rezultaty.
W przypadku nieco większych projektów należy również przeprowadzić audyt komunikacyjny, aby sprawdzić, jakie kanały komunikacji są wykorzystywane obecnie w komunikacji wizerunkowej firmy oraz jaka jest ich skuteczność. Jak to zrobić? Tutaj trzeba już dysponować doświadczeniem oraz odpowiednimi narzędziami, które pozwolą sprawnie przeprowadzić badania grupy docelowej (najlepiej metodą focusową), analizę wzmianek w mediach oraz szeroko pojęty monitoring mediów społecznościowych.
W ten sposób dowiesz się, jakie emocje i skojarzenia wywołuje marka wśród odbiorców – potrzebujesz tych informacji, aby zaplanować dobrą i udaną kampanię. Na tym etapie zachęcamy do skorzystania z pomocy doświadczonej agencji public relations, która zapewni wsparcie merytoryczne lub przeprowadzi cały proces za klienta: https://pelkaipartnerzy.com/.
Następnie określ, jakie są twoje cele
Każda kampania PR powinna musi jasno określone cele, które wyznaczą kierunek działań. Mogą one dotyczyć budowania świadomości marki, poprawy jej reputacji, promowania konkretnego produktu lub usługi, a także wielu innych, bardziej specyficznych kwestii. Ważne jest, aby cele były zgodne z zasadą SMART, czyli:
- specyficzne – jasno określone i konkretne,
- mierzalne – możliwe do zmierzenia,
- osiągalne – realistyczne do zrealizowania,
- istotne – ważne z punktu widzenia firmy,
- określone w czasie – z wyznaczonym terminem realizacji.
Tylko w ten sposób już po zakończeniu kampanii można określić, czy odniosła ona rzeczywisty sukces, czy też nie. Im konkretniejszy jest cel, tym lepiej, przy czym nie może on być nadmiernie ambitny – niestety w biznesie często to się zdarza, a przecież osiągnięcie wzrostów na poziomie 50 proc. albo 100 proc. w, dajmy na to, pół roku jest skrajnie nieprawdopodobne, by wręcz nie powiedzieć, że niemożliwe.
Wyznacz grupę docelową
Kampania PR-owa będzie skuteczna tylko wtedy, gdy jej przekaz trafi do odpowiednich odbiorców. Dlatego musisz koniecznie zidentyfikować grupę docelową, czyli określić, do kogo tak naprawdę skierowana jest prowadzona przez Ciebie komunikacja. Weź pod uwagę demografię,, zainteresowania, nawyki medialne oraz potrzeby odbiorców, pamiętając również o grupach pośrednich (np. influencerach lub ekspertach z danej dziedziny), którzy mogą w łatwy sposób rozprowadzić dalej przekaz.
Sformułuj przekaz, który będzie prosty i przejrzysty
W kampaniach public relations nie wolno kombinować i komplikować przekazu, bo spotka się on z niezrozumieniem odbiorców. Zamiast tego musisz koniecznie postawić na jak największą prostotę. Oczywiście jednocześnie cała komunikacja powinna być atrakcyjna, a do tego spójna, bo odbiorcy niemal natychmiast wychwycą wszystkie nieścisłości. Pamiętaj, że spójność odnosi się do całego przekazu, a nie tylko do jednego rodzaju mediów – to, co jest w mediach społecznościowych powinno odpowiadać przekazowi podczas konferencji lub np. w papierowej prasie.
Opracuj strategię, wybierz taktykę i zaplanuj działania
Po określeniu celów i grupy docelowej musisz zaplanować strategię działań PR. Strategia określa ogólny kierunek kampanii, natomiast taktyki to konkretne narzędzia i metody realizacji. Nie będziemy ich wszystkich wymieniać, bo mija się to z celem, ale w takiej sytuacji warto postawić na różnorodność, albo zupełnie przeciwnie, skoncentrować się tylko i wyłącznie na jednym kanale przekazu. Wszystko tak naprawdę zależy od grupy docelowej, to właśnie zawsze z myślą o niej trzeba planować działania.
Opracuj harmonogram, rozdziel zadania i wdróż kampanię w życie
Harmonogram działań powinien stanowić podstawę dla każdej kampanii public relations. Oczywiście, w zależności od potrzeb, można, a nawet trzeba go zmieniać lub poprawiać, natomiast jeśli nie przygotujesz porządnego harmonogramu, to w podejmowane działania błyskawicznie wkradnie się chaos organizacyjny. W harmonogramie umieść i dokładnie rozpisz wszystkie planowane działania, ich terminy oraz osoby odpowiedzialne za ich realizację.
Pamiętaj, żeby rozpisać zadania i przypisać je do konkretnych członków zespołu. W tym kontekście polecamy narzędzia w rodzaju Trello lub Asany, bo są one zdecydowanie najwygodniejsze w użytkowaniu. Natomiast na tym etapie zostało już tylko to, co najprostsze – czyli wdrożenie całego planu w życie. Życzymy powodzenia!