Jak uczyć dziecko czasów w języku angielskim? 

image

Nauczanie czasów gramatycznych w języku angielskim jest fundamentalną częścią rozwoju językowego dzieci, ale jest to również najtrudniejsza, a czasem nawet irytująca część. Opanowanie różnych form czasowników pozwala dzieciom wyrażać się jasno i dokładnie w różnych kontekstach, ale ze względu na dużą liczbę czasowników nieregularnych może to być trudne i bardzo demotywujące. Aby ułatwić dziecku naukę gramatyki, należy wziąć pod uwagę psychologię dziecka podczas projektowania lekcji, a kiedy jako rodzic szukasz kursu angielskiego dla swojego dziecka, najlepiej udać się do szkoły angielskiego, która ma duże doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego dla dzieci. Rozmawialiśmy z nauczycielami w Novakid School of English for Preschoolers and Schoolchildren i opracowaliśmy listę zaleceń, ale najpierw musimy zrozumieć, dlaczego gramatyka musi być oddzielną jednostką nauki języka angielskiego.  

Dlaczego czasy są ważne w języku angielskim 

Czasy gramatyczne zapewniają strukturę umożliwiającą zrozumienie czasu działań i wydarzeń, co jest kluczowym elementem jasnej komunikacji, duże słownictwo bez znajomości konstrukcji gramatycznych przejdzie do pamięci biernej, a dziecko po prostu nie będzie w stanie z niego korzystać, dlatego język jest zawsze nauczany w sposób zintegrowany. Używanie poprawnych form czasowników pozwala określić czas wydarzeń i ich związek z innymi wydarzeniami. Na przykład czas past perfect pozwala wskazać czynność, która zakończyła się przed innym wydarzeniem w przeszłości. 

Ta dokładność odgrywa ważną rolę w pisemnych i ustnych narracjach, umożliwiając odbiorcom dokładne śledzenie sekwencji wydarzeń. Opanowanie różnych czasów wzbogaca zarówno język pisany, jak i mówiony, ułatwiając skuteczną komunikację w różnych kontekstach. Ponadto, jeśli masz trudności z rozróżnianiem czasów ze słuchu, może to prowadzić do niezręcznych sytuacji i nieporozumień, a celem nauki języka jest jasna komunikacja z innymi ludźmi, więc gramatyka jest niezbędna.  

Przegląd czasów: przeszły, teraźniejszy i przyszły 

Najbardziej podstawową rzeczą, jaką napotkasz, jest zrozumienie czasów przeszłych, teraźniejszych i przyszłych. Jest to niezbędne do dokładnego przekazywania działań i wydarzeń w różnych czasach. Na przykład:  

  • Czas przeszły jest używany do opisywania czynności lub wydarzeń, które już się wydarzyły. Czasowniki regularne tworzą czas przeszły poprzez dodanie końcówki „-ed” do głównej formy czasownika, jak w przypadku „walked” lub „played”. Czasowniki nieregularne mają specjalne formy czasu przeszłego, takie jak „went” lub „ate”. 
  • Czas teraźniejszy jest używany do opisywania czynności lub wydarzeń, które mają miejsce w czasie teraźniejszym lub są uniwersalnie prawdziwe. Przyjmuje różne formy w zależności od podmiotu, na przykład „I walk”, „you walk”, „he walks”. 
  • Czas przyszły jest używany do opisywania czynności lub zdarzeń, które będą miały miejsce w przyszłości. Ten czas jest konstruowany przy użyciu „will” i głównej formy czasownika, np. „will play” lub „will eat”. 

W języku angielskim istnieją trzy podstawowe formy czasowe: przeszły, teraźniejszy i przyszły. Każda z tych form dzieli się na cztery kategorie: prosty, ciągły, perfektywny i perfektywny ciągły. Oto krótki przegląd każdej z nich: 

Czas przeszły 

  1. Past Simple (czas przeszły prosty)
  • Opis zakończonych działań w przeszłości. 
  • Przykład: I walked to school. (Chodziłem do szkoły.) 
  1. Past Continuous (czas przeszły ciągły)
  • Opis działań, które miały miejsce w określonym momencie w przeszłości. 
  • Przykład: I was walking to school at 8 AM yesterday. (Szłem do szkoły o 8 rano wczoraj.) 
  1. Past Perfect (czas przeszły perfektywny)
  • Opis działań, które zakończyły się przed innym działaniem w przeszłości. 
  • Przykład: I had walked to school before it started raining. (Chodziłem do szkoły, zanim zaczęło padać.) 
  1. Past Perfect Continuous (czas przeszły perfektywny ciągły)
  • Opis działań, które zaczęły się i trwały do określonego momentu w przeszłości. 
  • Przykład: I had been walking to school for 30 minutes when it started raining. (Szłem do szkoły przez 30 minut, kiedy zaczęło padać.) 

Czas teraźniejszy 

  1. Present Simple (czas teraźniejszy prosty)
  • Opis regularnych działań, ogólnych prawd lub nawyków. 
  • Przykład: I walk to school every day. (Chodzę do szkoły każdego dnia.) 
  1. Present Continuous (czas teraźniejszy ciągły)
  • Opis działań, które dzieją się w tej chwili lub tymczasowo. 
  • Przykład: I am walking to school right now. (W tej chwili idę do szkoły.) 
  1. Present Perfect (czas teraźniejszy perfektywny)
  • Opis działań, które zaczęły się w przeszłości i mają znaczenie w teraźniejszości. 
  • Przykład: I have walked to school today. (Dzisiaj chodziłem do szkoły.) 
  1. Present Perfect Continuous (czas teraźniejszy perfektywny ciągły)
  • Opis działań, które zaczęły się w przeszłości i trwają do chwili obecnej. 
  • Przykład: I have been walking to school for 30 minutes. (Chodzę do szkoły przez 30 minut.) 

Czas przyszły 

  1. Future Simple (czas przyszły prosty)
  • Opis działań, które wydarzą się w przyszłości. 
  • Przykład: I will walk to school tomorrow. (Jutro pójdę do szkoły.) 
  1. Future Continuous (czas przyszły ciągły)
  • Opis działań, które będą miały miejsce w określonym momencie w przyszłości. 
  • Przykład: I will be walking to school at 8 AM tomorrow. (Będę szedł do szkoły o 8 rano jutro.) 
  1. Future Perfect (czas przyszły perfektywny)
  • Opis działań, które zakończą się przed określonym momentem w przyszłości. 
  • Przykład: I will have walked to school by the time it starts raining. (Będę chodził do szkoły, zanim zacznie padać.) 
  1. Future Perfect Continuous (czas przyszły perfektywny ciągły)
  • Opis działań, które zaczęły się w przeszłości lub teraźniejszości i będą trwać do określonego momentu w przyszłości. 
  • Przykład: I will have been walking to school for 30 minutes by the time it starts raining. (Będę szedł do szkoły przez 30 minut, zanim zacznie padać.) 
image

Nauczanie dzieci czasów 

Podczas nauczania dzieci o czasach ważne jest, aby stosować podejścia dostosowane do wieku, które uwzględniają ich poziom rozwoju i zdolność uczenia się + pamiętaj, że dzieci najłatwiej uczą się konstrukcji gramatycznych poprzez praktykę, słuchanie ciebie lub nauczyciela, oglądanie kreskówek, używanie czasów w dialogach, pisanie esejów.  

Korzystanie z metod nauczania czasów dostosowanych do wieku zapewnia, że materiały edukacyjne są odpowiednie dla rozwoju poznawczego i językowego dzieci. 

  • W przypadku młodszych uczniów wykorzystanie pomocy wizualnych i gier edukacyjnych może zwiększyć zaangażowanie i uczynić naukę czasów bardziej interesującą. Kolorowe ilustracje i interaktywne ćwiczenia pomagają dzieciom lepiej zrozumieć czasy przeszłe, teraźniejsze i przyszłe. Można również korzystać z aplikacji do nauki języka 
  • Starsi uczniowie mogą skorzystać z ustrukturyzowanych zadań rozwijających ich umiejętności językowe, zwykle jest ich wiele w podręcznikach, ale jeśli dziecko potrzebuje więcej praktyki, istnieje wiele zadań online do ćwiczenia różnych czasów. Wprowadzenie zadań takich jak uzupełnianie zdań, ćwiczenia koniugacji czasowników i pisanie opowiadań może pomóc w utrwaleniu zrozumienia czasów. 

Ważne jest również, aby zapewnić materiały edukacyjne odpowiednie do poziomu znajomości języka każdego ucznia, czy to początkującego, średnio zaawansowanego czy zaawansowanego, aby połączyć aplikacje, kursy i intensywne kursy.  

Wspieranie dzieci w nauce czasów 

Aby ułatwić dzieciom naukę języka, należy z nimi porozmawiać i omówić korzyści, na przykład wyjaśniając, że będzie mógł oglądać odcinki swojego ulubionego programu telewizyjnego przed innymi lub że będzie mógł komunikować się w grach online bez bariery językowej. Jeśli dziecko jest wystarczająco duże, możesz wykorzystać jego ambicje – na przykład powiedzieć mu, że będzie mogło łatwiej zdać międzynarodowe egzaminy, pojechać na obóz języka angielskiego lub anglojęzyczny uniwersytet, łatwiej znaleźć pracę lub podróżować. Jeśli dziecko jest zbyt małe, najlepszą opcją nie jest zmuszanie go do wykonywania nudnych zadań przez godzinę lub dłużej, ale połączenie się z główną edukacją kursy angielskiego online dla dzieci w Novakid, lekcje trwają tylko 25 minut, w zabawny sposób, a dzieci zazwyczaj lubią komunikować się z nauczycielem + szkoły językowe oferują interaktywną platformę internetową, w której nauka jest zawsze interesująca, a praca domowa nie zajmuje dużo czasu i przynosi tylko przyjemność. 

Wspólna nauka: Jeśli poziom angielskiego rodziców jest niski, dlaczego nie uczyć się razem z dzieckiem? Istnieje wiele korzyści i możliwości wspólnej nauki: 

  • poprawić swój poziom; 
  • dawać dobry przykład; 
  • wspólne stosowanie wiedzy; 
  • chwalić się nawzajem swoimi sukcesami. 

Ponadto wzmocnisz przyjazną i ciepłą relację z dzieckiem i stworzysz wspólne wspomnienia.  

Nie zapomnij go chwalić, cieszyć się z jego sukcesów i przynajmniej od czasu do czasu zachęcać go drobnymi prezentami. Możesz nawet wymyślić własny system zachęt, na przykład po przejściu poziomu lub testu kupić nową zabawkę, subskrypcję gry i tak dalej. 

W tym miejscu warto przypomnieć o drugiej stronie: jeśli młodemu poliglocie coś nie wyjdzie, nie należy go karcić, a tym bardziej ograniczać czegoś za karę. To szybko przyniesie odwrotny skutek i zniechęci go do dalszej nauki angielskiego. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *