Dieta na piękno

Dieta na piękno

Zbliżająca się zima, nie sprzyja utrzymaniu w odpowiednim stanie skóry, włosów i paznokci. Coraz mniej słonecznych dni i cera staje się bledsza. Ukrywanie się pod grubszymi warstwami ubrań, idzie w parze z przesuszaniem się skóry i włosów. Łamliwość paznokci czy ich rozdwajanie – również nie jest niczym obcym. Wówczas pojawia się pomysł na suplementację gotowymi mieszankami. A często nie zdajemy sobie sprawy z oczywistego faktu, że wystarczy zadbać o odpowiednią dietę i przywrócić wewnętrzną równowagę dla ciała.

Prawidłowo zbilansowane posiłki dostarczają w odpowiedniej ilości składników odżywczych. Jeśli jednak dieta nie jest urozmaicona i pojawiają się braki witamin oraz pierwiastków, organizm zaczyna wysyłać sygnały o powstałych wewnątrz niedoborach.

Co robić?

Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić, że włosy i paznokcie potrzebują czasu na regenerację – musi nastąpić wymiana tkanek martwych, w miejsce nowo powstałych. Efekty wprowadzanej diety wzmacniającej nie będą widoczne z dnia na dzień, dlatego tak ważna jest konsekwencja i systematyczność. Szacuje się, że po około 2-3 tygodniach od zastosowania diety, pojawiają się widoczne zmiany. Zadbaj więc o prawidłowe dostarczanie poniższych składników, które w zestawieniu dają bardzo zadowalające efekty w wyglądzie:

Witamina A

Znajduje się w podrobach, niektórych gatunkach ryb, maśle i serach dojrzewających. W sytuacji zaburzonego dostarczania wraz z dietą, powoduje nadmierne wysychanie i rogowacenie nabłonków.

B-kompleks

Witamy z tej grupy wpływają na estetykę wyglądu. Z małymi wyjątkami, witamina ta jest labilna i wymaga stałego dostarczania wraz z pokarmem. Niedobory ryboflawiny (witamina B2) wywołują zmiany np. w okolicach warg, które łuszczą się i pękają. Pojawiają się zmiany w kącikach ust. Jej źródłem są podroby, zarodki pszenicy, szpinak czy fasola. Niacyna (witamina B3) znajduje się w mięsie drobiowym, produktach zbożowych i roślinach strączkowych. Spadek jej ilości w pożywieniu, sprzyja pojawieniu się stanów zapalnych błon śluzowych. Kojarzona jest również z wysuszaniem się nadmiernym skóry, która staje się szorstka. Podobne objawy przy niedoborach, pojawiają się w przypadku witaminy B6, której źródłem są drożdże piekarskie czy natka pietruszki.

Biotyna

Zwana witaminą H, znajduje się w orzechach, wątrobie i żółtku jaja kurzego. W niedostatecznych ilościach powoduje skórne stany zapalne oraz łysienie.

Witamina C

Najbardziej rozpoznawalna witamina, która nieodpowiednio kojarzona jest z cytrynami, jako najlepszym źródłem. Otóż jej znaczne ilości (większe niż w wymienionym cytrusie) znajdują się w liściach pietruszki, papryce czerwonej i czarnych porzeczkach. Jej niedobory osłabiają naczynia krwionośnie, które pękając powodują wybroczyny. Pojawiają się infekcje, które osłabiając organizm, pogarszają ogólne samopoczucie.

Witamina E

Przede wszystkim jest znakomitym antyoksydantem – zwalczając wolne rodniki usprawnia system odpornościowy i wzmacnia w całości organizm. Jej niedobory, powodują osłabienie i wypadanie włosów, wysuszenie i rogowacenie skóry. Aby dostarczyć odpowiednią jej dawkę, należy spożywać warzywa liściaste, produkty pełnoziarniste, warzywa strączkowe i jaja.

Co więcej?

Dieta poprawiająca wygląd skóry, włosów i paznokci, powinna być wzbogacona składnikami mineralnymi dostarczanymi wraz z pożywieniem w postaci cynku, żelaza, selenu, krzemu i miedzi. Posiłki powinny być spożywane w regularnych odstępach co około 3 godziny. Zadbać należy o odpowiednią ilość płynów, aby ujędrnić skórę i oczyścić organizm z toksyn. Wspomaganie diety wysoko wartościowymi produktami osiągniemy dzięki takim produktom jak: pieczywo pełnoziarniste, ryby, warzywa strączkowe czy suszone owoce. Pamiętajmy, że produkty bogate w beta karoten, stosowane regularnie, wpływają również na koloryt skóry. W połączeniu z witaminą A, C i E, cera ogólnie staje się ładniejsza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *