CHORE NA STRES

relask

Jak się uchronić przed negatywnymi skutkami stresu, aby cieszyć się zdrowym sercem w każdym wieku? Czy dieta wpływa na stres? Jaki sport uprawiać? Jak pracować z lękiem? Poznaj zdrowe sposoby na uniknięcie przykrych skutków życia w stresie.

Stres a nowotwór

Przewlekły stres doprowadza do chorób krążenia, nadciśnienia, a nawet przyśpiesza rozwój raka. Dzieje się tak dlatego, że napięcie w organizmie wyzwala hormony alarmujące. Nasz zdrowy system immunologiczny naprawia szkody, ale nie wtedy gdy jest to sytuacja permanentna. Podczas przewlekłego stresu białe krwinki tworzą zapaleniotwórcze cytokiny i chemokiny odpowiedzialne za stany zapalne w ciele. Nasz układ odpornościowy nie jest w stanie poradzić sobie z taką ilością toksyn, a to sprzyja rozwojowi nowotworów.

Ponadto, jak dowiodły liczne badania, układ immunologiczny w sytuacjach stresowych jest sparaliżowany i pozwala chorobowym komórkom na atak. Białe krwinki mają na swojej powierzchni receptory wykrywające obecność hormonów stresu i reagują zgodnie z ich wahaniami. Kiedy stres długo się utrzymuje w ciele, komórki ochronne zwane NK (Natural Killers) zamiast zwalczać zagrożenie, zwalniają. Nadmiar noradrenaliny i kortyzolu blokuje ich działanie, dając komórkom chorobowym szansę na potężną inwazję. To dlatego wyczerpane trudnymi sytuacjami życiowymi, często zaczynamy chorować.

Jak zniwelować przykre skutki stresu?

W książce pod tytułem Antyrak, dr David Servan-Schreiber opisuje przypadki kobiet, które dowiedziały się o chorobie nowotworowej niedługo po tym, jak doświadczyły w swoim życiu traumy, np. śmierci dziecka, rozwodu czy utraty wymarzonej pracy. Stres, który pobudzał w ich organizmach nadprodukcję hormonów blokujących układ immunologiczny, pomógł komórkom chorobowym rozprzestrzenić się w organizmie.

Autor książki twierdzi, że prawidłowa gospodarka emocji ma olbrzymie znaczenie dla przyszłego zdrowia całego organizmu, a także podczas leczenia. Pacjentki z oddziału onkologicznego, które nie dbały o higienę umysłu, szybciej umierały lub miały przerzuty. Natomiast te, które rozładowywały stres przy pomocy psychoterapii, spotkań z przyjaciółmi czy dzięki zabawie, wracały do zdrowia lub przechodziły chorobę łagodniej. Brzmi jak czary, ale to czysta neurologia. Sam autor, dr David Servan-Schreiber dowiedział się o nawrocie własnej choroby po tym, jak rozstał się z żoną. W walce z nowotworem pomogło mu pisanie książki, czego efektem jest właśnie Antyrak, światowy bestseller, który sprzedał się w milionach egzemplarzy.

Spokojny umysł, to zdrowe ciało

Jak widać, wszystko co pomaga ujść negatywnym emocjom i zaprasza do umysłu pozytywne wrażenia pomaga zlikwidować skutki długofalowych kryzysów. Dbajmy zatem o dobre relacje z ludźmi, unikajmy toksycznych osób, oglądajmy komedie i róbmy konstruktywne, twórcze rzeczy, które nadadzą naszemu życiu sens. Wszystko, co poszerzy naszą świadomość i pomoże uporać się z trudnymi emocjami będzie pomocne.

Medytacja praktykowana w domu lub w ośrodkach buddyjskich, a także praktyka uważności zwana Mindfulness, nauczą nas cieszyć się drobnymi rzeczami. Twórca metody, Jon Kabat-Zinn twierdzi, że kluczem do redukcji stresu jest przytomne spoczywanie w „tu i teraz” oraz całkowita akceptacja rzeczywistości. Dzięki tej prostej metodzie zaczynamy żyć pełniej, a nasz umysł wypełnia wdzięczność. Mindfulness dostępne jest dla wszystkich osób niezależnie od stanu zdrowia, wieku i wyznawanej religii.

Dieta a stres

Nie bagatelizujmy również znaczenia diety. Są pokarmy, których nadużywanie powoduje wyzwalanie się hormonów stresu, co w dłuższej perspektywie wyniszczy organizm. Wszystko, co zawiera tłuszcze trans, a więc przetworzone produkty z utwardzonymi tłuszczami roślinnymi zatyka tętnice, doprowadzając do chorób krążenia. Stres wówczas jest nie tyle szkodliwy, co zabójczy, bo może doprowadzić do zawału lub wylewu. Podobnie rzecz ma się z oczyszczonym cukrem i nieprawidłową proporcją kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Pamiętajmy, że prawidłowy stosunek wynosi 1:4, a nie na odwrót (w przypadku konwencjonalnej diety zachodniej). Nadmiar cukru natomiast powoduje skoki insuliny oraz wyzwala kortyzol. Zastąpmy go syropem z agawy stewią lub syropem klonowym.

Aby dieta pomagała, zamiast szkodzić, jedzmy produkty świeże i nieprzetworzone: wszystkie owoce i warzywa, orzechy włoskie, migdały i świeżo zmielone siemię. Ograniczmy również spożycie kawy, bo podnosi ciśnienie, a pita w nadmiarze wywołuje agresję. Ciężkostrawne dania zastąpmy pięcioma małymi posiłkami, które będą zawierać zdrowe tłuszcze, nie obciążą układu trawiennego oraz pomogą komórkom NK w zwalczaniu wrogów.

Mądry ruch, czyli w zgodzie z własną energią

Pomysłów na aktywność fizyczną jest mnóstwo. Jeśli jednak należymy do typu nerwusów, warto znaleźć coś, co spełni kilka funkcji naraz. Pomoże nie tylko spalić kalorie czy podnieść ciśnienie krwi, ale sprawi, że rozładujemy psychiczne napięcie nagromadzone podczas trudnego tygodnia. Pomóc mogą wszystkie aktywności, które wywodzą się ze Wschodu. Na przykład tai chi oraz Chi Kung. Nazywane „medytacją w ruchu” pochodzą z Chin i kładą nacisk na osiągnięcie równowagi poprzez mądre zarządzanie własną energią. Indyjska joga natomiast rozciąga całe ciało, uczy jak prawidłowo oddychać, a dzięki systemowi mniej i bardziej skomplikowanych asan (pozycji) pobudza układ immunologiczny do lepszego działania.

Ponadto kluby sportowe oferują: pilates, stretching i taniec, a domy kultury organizują gimnastykę słowiańską lub proste medytacje szine, które pomagają zmysłom i uczuciom odpocząć. Najtańszym natomiast i zawsze dostępnym sportem dla regeneracji psychofizycznej jest ruch na świeżym powietrzu. Półgodzinny spacer po lesie każdego dnia odpręża, łagodzi napięcie i pomaga się zrelaksować. Badania dowiodły, że wykonywany regularnie chroni mózg i serce, obniża o 60% ryzyko wystąpienia cukrzycy i aż o 25% ryzyko zachorowania na nowotwór piersi. Natura potrafi uleczyć nawet najbardziej zszargane nerwy. Pozwólmy jej na to, wszak to nie kosztuje, a przynosi mnóstwo długofalowych korzyści.

Polacane:

Polecane:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *