15. festiwal filmowy Millennium Docs Against Gravity po raz trzeci w Gdyni

15. festiwal filmowy Millennium Docs Against Gravity po raz trzeci w Gdyni

Ponad 60 premier najlepszych filmów dokumentalnych z całego świata, ułożonych w tematyczne sekcje. Spotkania z reżyserami i bohaterami, debaty i rozmowy, edukacja dla dzieci i seniorów. Trzecia trójmiejska edycja największego festiwalu kina dokumentalnego w Polsce odbędzie się w Gdyńskim Centrum Filmowym w dniach 16-25 maja. O Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczy 13 filmów. Sprzedaż biletów na 15. Millennium Docs Against Gravity Film Festival rusza 27 kwietnia.

Trailer filmowy 15. Millennium Docs Against Gravity FF
https://www.youtube.com/watch?v=zoX8jquQ29o

Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce i trzeci co do popularności w Europie. Realizowany jest równolegle w Warszawie oraz w Gdyni, Bydgoszczy, Wrocławiu i Lublinie. – Już piętnasty raz zapraszamy w filmową podróż dookoła świata. Cel niezmiennie ten sam: głębsze zrozumienie tego, co się dzieje z naszym światem poprzez historie opowiedziane językiem filmu. Sprawdzenie, czy rozumiemy świat i czy świat rozumie nas. Zwiększająca się z roku na rok publiczność Millennium Docs Against Gravity świadczy o właściwym rozpoznaniu potrzeby i zaufaniu do naszego konceptu festiwalu filmowego – powiedział podczas konferencji prasowej Artur Liebhart, dyrektor festiwalu.

13 filmów powalczy o filmową Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni

Podczas gali finałowej Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 złotych najlepszemu filmowi spośród nominowanych w konkursie głównym o nagrodę Millennium przyznają gdyńscy jurorzy: reżyser, filmoznawca i wykładowca Marcin Borchardt, animatorka i promotorka kultury Katarzyna Smoła oraz Anna Witkowska – artystka sztuk wizualnych i projektantka. W Gdyni wręczona zostanie również Nagroda Czytelników „Co Jest Grane 24”, zwycięzcę plebiscytu wskażą widzowie festiwalu.

W konkursie znalazł się m.in. nagrodzony na tegorocznym Festiwalu Filmowym Sundance „Genesis 2.0” Christiana Freia i Maxima Arbugaeva – film o łowcach kłów wymarłych mamutów na Nowej Syberii i eksperymentach genetycznych mających… przywrócić to zwierzę do życia. „Bez przerwy” („The Long Season”) Leonarda Retela Helmricha o życiu syryjskich uchodźców w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie. W „Pokoleniu pieniądza” („Generation Wealth”) Lauren Greenfield snuje niezwykłą wizualnie opowieść o  rosnącej obsesji ludzi na temat bogactwa. Film „Jądra Tarzana” („Tarzan’s Testicles”) Alexandru Solomona opowiada o życiu w cieniu opuszczonego ośrodka badawczego, wybudowanego w latach 20. w Suchumi, stolicy Abchazji. „Pani Fang”, zwycięzca Festiwalu Filmowego w Locarno, to przejmujący obraz żegnania się ze światem głównej bohaterki filmu. Z kolei w „Można kochać ziemniaki” („Love is Potatoes”) holenderska reżyserka Aliona van der Horst odbywa podróż w przeszłość, do dzieciństwa swojej rosyjskiej matki i jej pięciu sióstr, które zmagały się ze strachem, głodem i wojną w stalinowskiej Rosji. Oba filmy znalazły się w jednej z nowych sekcji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity – „Peryferie imperium” – w której również inne filmy obrazują dzisiejszą rzeczywistość byłego ZSRR. Kolejny niezwykle ważny tytuł Konkursu Głównego to „Czyściciele internetu” („The Cleaners”). Reżyserzy filmu Hans Block i Moritz Riesewieck obalają mit o tym, że internet jest demokratycznym medium. I ukazują to, jak tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. „Czyściciele internetu” to zarazem jeden z tytułów kolejnej nowej sekcji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity: „Co dalej z tym światem?”.

Jak co roku Festiwal to także okazja do zobaczenia najciekawszych filmów polskich twórców. W Konkursie znalazł się film „Książę i dybuk” („The Prince and the Dybbuk”) Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, który otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji jako najlepszy film dokumentalny w sekcji Venice Classics. To filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera mistycznego „Dybuka”, a także producenta hollywoodzkich hitów z Sofią Loren i Claudią Cardinale. W Konkursie zaprezentujemy także nagrodzony na Festiwalu IDFA film „Call me Tony” („Call me Tony”) Klaudiusza Chrostowskiego. Reżyser będzie gościem gali otwarcia gdyńskiej edycji festiwalu, wraz kompozytorem muzyki, Wojciechem Fryczem.

Spotkania z reżyserami, debaty, rozmowy po filmach i akademia dla dzieci i seniorów
Na spotkanie z publicznością do Gdyni przyjedzie również nominowany do Oscara® Christian Frei („Fotograf wojenny”), z którym rozmawiać będziemy po filmie „Genesis 2.0” i Bing Liu – „Jutro albo pojutrze” – kolejni reżyserzy walczący o Nagrodę Konkursu Głównego, a tym samym o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni. Polskę reprezentować będą w Gdyni, obok Klaudiusza Chrostowskiego, Katarzyna Kozyra, reżyserka głośnego filmu „Szukając Jezusa”, oraz reżyserka filmu „Mogę przyjść do ciebie w snach”, Wiktoria Szymańska.

Podczas festiwalu odbędą się debaty organizowane z największymi ogólnopolskimi organizacjami pozarządowymi, m.in. Greenpeace Polska, WWF Polska, Otwarte Klatki oraz lokalnymi partnerami. Pokazowi filmu „Silas” towarzyszyć będzie debata „Jak chronić przyrodę nie wychodząc z domu?”. Po filmie „Brasila: projekt-utopia” zaplanowano dyskusję „To ludzie mieszkają w mieście. Czy przestrzeń publiczna, w której żyjemy, spełnia nasze potrzeby?”. Wreszcie debata „Po co nam tu inne kultury?”, we współpracy z festiwalem Globaltica i Oddziałem Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, odbędzie po filmie „Ojczulek Joe i lew”. Dodatkowo odbędą się spotkania ze specjalnymi gośćmi: mistrzami nurkowania na bezdechu po filmie „Człowiek delfin”, nauczycielkami placówek Montessori po filmie „Pozwólmy dzieciom nauczać”, aktywistką Stowarzyszenia Otwarte Klatki i koordynatorką kampanii „RoślinnieJemy” po filmie „Zjadanie zwierząt” czy zawodowym kucharzem po „Alain Ducasse – kuchenne wyzwania”. Ofertę festiwalową zaprezentuje także Akademia Dokumentalna, program edukacyjny oparty na kinie non-fiction. Pokazy dla dzieci i seniorów – nominowany w tym roku do Oscara® „Twarze, plaże” – odbędą się w sekcji OKI DOKI. Będzie także, we współpracy z Uniwersytetem SWPS, specjalne wydanie Filmoterapii.

Sprzedaż biletów od 27 kwietnia

Bilety na festiwalowe pokazy kosztują od 12 do 17 zł. Sprzedaż pojedynczych biletów w cenie 17 zł odbywa się on-line na stronie www.gcf.org.pl oraz w kasie Gdyńskiego Centrum Filmowego. Przy zakupie minimum 5 biletów na seanse festiwalowe cena jednego biletu wynosi 15 zł. Przy zakupie minimum 10 biletów cena jednego biletu spada do 12 zł.

Sprzedaż pakietów 10+, 5+ prowadzi wyłącznie kasa Gdyńskiego Centrum Filmowego. Nie ma możliwości rezerwacji biletów on-line na seanse festiwalowe. Wstęp na spotkania z autorami filmów jest bezpłatny.

Szczegółowy program projekcji i wydarzeń towarzyszących dostępny jest na stronach:
www.docsag.pl w zakładce “Gdynia”
www.gcf.org.pl w zakładce „kino studyjne”

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *