Wegetarianizm – hit czy mit?

Wegetarianizm

Wegetarianizm z roku na rok zdobywa coraz więcej zwolenników. Przez niektórych traktowany jest jako moda, dla innych sposób na zdrowy styl życia i szczupłą sylwetkę. Jednak eliminacja mięsa, ryb i niektórych produktów odzwierzęcych, niekoniecznie oznacza natychmiastową utratę kilogramów. Czy wegetarianizm może pozytywnie wpłynąć na zdrowie? A może to tylko ślepe podążanie za trendami? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci.

Wegetarianizm coraz popularniejszy

Szacuje się, że w Polsce jest obecnie około miliona osób, które nie jedzą mięsa i ryb. Tendencja ta jest zwyżkowa, ponieważ coraz większy procent społeczeństwa jest zainteresowany wegetariańskim stylem odżywiania, które uważane jest za sposób na utratę kilogramów. Czy na pewno? „Nadwaga to problem, który może dotknąć każdego, kto nie przestrzega zasad zdrowego żywienia. Wyłączenie z codziennego menu mięsa zdecydowanie odciąża pracę żołądka, jednak sięgając po produkty takie jak frytki, słodycze, czy słone przekąski – nawet w wersji wegetariańskiej, trzeba liczyć się z tym, że kilogramów może nam przybyć” – wyjaśnia Monika Honory, holistyczny ekspert ds. żywienia.

Wbrew obiegowej opinii, wśród wegetarian także są osoby cierpiące z powodu nadmiaru kilogramów. Jednym z powodów pojawienia się nadwagi u wegetarian może być choroba. Braki składników mineralnych są bardzo częstym problemem osób przebywających na wegetarianizmie. „Wszystkie osoby będące na takiej diecie, powinny co ok. pół roku wykonywać sobie badania krwi, biorąc pod uwagę zawartość m.in. żelaza, witaminy B12, a także witaminy D i wapnia” – podkreśla Katarzyna Jańska, internista. Niedobory składników w znacznym stopniu odbijają się na naszym samopoczuciu oraz wyglądzie. W przypadku anemii oprócz bladej skóry twarzy i kłopotów z koncentracją może dojść do omdleń, dolegliwości bólowych w okolicy serca, a także stanów podgorączkowych. „Wpływ pożywienia ma ogromne znaczenie, dlatego należy spożywać wszelkiego rodzaju produkty bogate w żelazo, witaminę B12, a przede wszystkim włączyć rośliny strączkowe, np.: fasole, groch, soczewicę, ciecierzycę. Pozwolą spełnić zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko, które jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu” – informuje Monika Honory, ekspert. Analizując przyczyny pojawienia się nadmiernych kilogramów, uwzględnić należy ujawnione lub nieujawnione jednostki chorobowe, a także przyjmowane leki, wszystko to ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu co w efekcie wpływa na przybieranie na wadze. „Chorobą, z którą często stykam się w swojej codziennej pracy, a która ma wpływ na nagły skok wagi pomimo braku zmian w sposobie odżywiania jest niedoczynność tarczycy. Priorytetem w takiej sytuacji jest wizyta u lekarza, w tym przypadku endokrynologa i wyrównanie wszelkich parametrów hormonalnych tarczycowych” – dodaje Katarzyna Jańska, internista. W przypadku braku występowania chorób i zażywania leków, należy bacznie przyjrzeć się swojej diecie.

Na co zwrócić uwagę?

To, na co należy zwrócić szczególną uwagę w diecie bezmięsnej to jakość dobieranych produktów i komponowanych dań. Dlaczego? Główną przyczyną pojawienia się dodatkowych kilogramów u wegetarian jest nadmierna ilość spożywanych węglowodanów złożonych, w postaci np. kasz, makaronów, pieczywa, itd. Co więcej, może to także powodować spowolnienie metabolizmu. „Idealnym posiłkiem, który może pomóc w przyspieszeniu przemiany materii jest spożywanie półpłynnych, gotowanych potraw w postaci zupy. Bazująca na bukiecie warzyw, a także na dodatku np. pełnoziarnistego makaronu, pozwoli dostarczyć większości składników odżywczych, a także wspomoże osoby borykające się z wszelkimi podrażnieniami przewodu pokarmowego takimi jak wzdęcia czy występujące stany zapalne” – podpowiada Monika Honory, ekspert ds. żywienia. „Innymi produktami wpływającymi na zatrzymanie wagi u wegetarian mogą być: nadmierne spożywanie soli, zbyt częste i duże ilości wypijanego alkoholu oraz brak odpowiedniej ilości snu” – dodaje Monika Honory. Istotnym aspektem jest odżywianie się w sposób umiarkowany i regularny. Duża część początkujących wegetarian nie bazuje na informacjach wiarygodnych zasięgniętych od lekarzy, czy też dietetyków, a dietę dobierają na podstawie prób i błędów, co może negatywnie wpływać na zdrowie i powodować wszelkiego rodzaju niedobory. „Wszystkim początkującym i „raczkującym” w temacie wegetarianizmu, proponuję przygotowanie zup, które mogą tworzyć pełnowartościową podstawę jadłospisu. Przygotowanie posiłków jest tak proste, że nie powinno sprawiać nikomu trudności, a dodatkowo jest to idealny sposób na poszerzanie diety o nowe produkty spożywcze” – podpowiada ekspert.

Pod warunkiem spełniania zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze, wegetarianizm może stanowić zdrową i bezpieczną dietę. Wykluczenie mięsa wykazuje pozytywny wpływ na organizm i rzadszą zapadalność na choroby zespołu metabolicznego, m.in. miażdżycę, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze. Wg Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, to brak wiedzy w zakresie stosowanej diety i monotonne jedzenie jest najczęstszą przyczyną pojawiania się niedoborów składników pokarmowych. Dlatego przygotowując się do zmiany nawyków żywieniowych, warto sięgnąć porady specjalisty.

Related Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *